Hur når vi internationella studenter och behåller kontakten?

14 mars 2017

Vill din institution få stöd i att rekrytera internationella studenter till engelskspråkiga masterprogram? Eller stöd i att informera och aktivera internationella alumner? Kontakta i så fall International Office.

Sedan höstterminen 2016 ingår recruitment and retention (översättning: rekrytering och bibehållande) i International Offices verksamhet. Vi kan hjälpa till med att lyfta fram utbildningar genom att t.ex. göra film, studentintervjuer, tryckmaterial eller att jobba med innehållet på programsidor, och stötta institutioner i arbetet med att vårda alumnrelationer.

– Internationella studenter bidrar med erfarenheter och perspektiv från sina hemländer, men vi vill inte bara rekrytera fler studenter utan framförallt vill vi rekrytera studenter med rätt färdigheter och förväntningar som på sikt kan höja nivån på utbildning och forskning vid universitetet, säger Greg Neely, enhetschef vid International Office.

När studieavgifter för medborgare utanför EES och Schweiz infördes 2011 minskade antalet studenter som sökte till Sverige med ca 90 procent. Sedan dess har det skett en gradvis ökning. Vid Umeå universitet studerade 285 avgiftsbetalande studenter år 2016 jämfört med 47 studenter år 2011.

– En effektiv studentrekrytering handlar om rätt medieval och bra budskap. Vår målgrupp går att nå effektivt via sociala medier och via vår egen webbplats, där innehållet mer går mot filmklipp som kommunicerar bra berättelser om programinnehåll, livet runt studierna och Umeå, säger John Molander, marknadsförare vid International Office.

Programansvariga som vill ha stöd av International Office i arbetet med internationell studentrekrytering eller internationell alumnverksamhet är välkomna att kontakta:

John Molander (rekrytering)
090–786 79 08

Wasif Ali (rekrytering)
090–786 95 87

Jessica Bergström Grahn (alumnverksamhet)
090–786 51 90