Nyheter från förvaltningsledningen

10 maj 2017

På de senaste förvaltningsledningsmötena har bland annat övergången till en ny mobiltelefonioperatör, utredning av en ny gemensam utskriftslösning, uppstarten av värdegrundsarbetet och mål för ledningsgruppens arbete diskuterats.

Ny mobiltelefonioperatör

Universitetet upphandlade under förra året fasta och mobila operatörstjänster, och den nya leverantören blev TDC. Vi har sedan tidigare övergått till TDC för den fasta telefonin, och det är nu dags för vår mobila telefoni. Det nya avtalet kommer att ge lägre kostnader för mobiltelefonin. I samband med övergången till TDC införs även förenklade rutiner för privata samtal. De interna priserna för abonnemangen kommer att behandlas på Prissättningsrådet den 16 maj, och samma dag kommer de nya reglerna för mobiltelefoni inklusive de nya administrativa rutinerna att föredras på rektors beslutsmöte.

Värdegrund

Ett värdegrundsarbete för hela universitetet kommer att genomföras under 2017. Arbetet leds av Personalenheten. Inom universitetsförvaltningen kommer alla enheter att ta fram 4-6 exempel från sin verksamhet där värdegrundens principer (demokrati, legalitet, objektivitet, åsiktsfrihet, respekt för lika värde, effektivitet och service) kan komma att utmanas. Exemplen kommer att utgöra ett arbetsmaterial som bearbetas vidare, och resultatet av arbetet kommer att sammanställas i ett förvaltningsgemensamt dokument.

Ny gemensam utskriftslösning

Universitetsservice utreder alternativen för en ny gemensam utskriftslösning. En stabilare utskriftslösning skulle kunna innebära ekonomiska besparingar, miljömässiga vinster och en högre säkerhet.

Mål för ledningsgruppens arbete

Ledningsgruppen har satt samman följande mål för sitt arbete:

• Information om universitetsförvaltningens verksamhet, nyheter m.m. är lätta att hitta och det finns tydliga interna och externa kanaler
  • Ekonomiskt utrymme för att kunna göra nödvändiga investeringar i utveckling och effektivisering
  • Implementera universitetsförvaltningens vision, målbild och strategier
  • Effektivisera processer (t ex inköpsprocessen)
  • Utveckla ett kvalitetsarbete som spänner över hela universitetets administration
  • En väl fungerande IT-process
  • Processen för planering och uppföljning av verksamheten ska vara tydlig och väl fungerande

Redaktör: Inger Duchek