Aula Anatomica - nyrenoverad hörsal öppen för bokning

8 januari 2018

Hörsalen i Biologihuset – Aula Anatomica – har fått ett rejält lyft inrednings- och utrustningsmässigt, och är från vårterminens start öppen för bokning och användning.

Aula Anatomica heter den nyrenoverade hörsalen i Biologihuset.

Foto: Lena Åminne

Namnet Aula Anatomica kommer från den namntävling som styrgruppen för ombyggnationerna av Biologihuset utlyste förra vintern.

Av de närmare 90 namnförslagen beslutade styrgruppen i maj att multisalen som håller på att byggas, ska heta Aula Biologica. Det är ett av namnförslagen från den tävlingen som har fått ge namn åt den nyrenoverade hörsalen.

- Aula Anatomica är universitetets kanske allra äldsta lärosal på Campus. Den har använts sedan mitten av 1960-talet och har varit hemvist för tusentals studenter genom åren. I folkmun har den kallats "anatomens stora sal" och i sin moderniserade utformning kommer den att fortsätta fungera bra i många år till, säger Per Lindström, professor vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi.

Umeå universitet arbetar med målet att upprusta och utrusta lokaler utifrån nya behov och krav, både vad gäller utseende och funktion. Ett mål är också att lärare och studenter ska kunna känna till hur de ska använda en lokal, dess möbler och teknik även om de inte har varit där tidigare.

Universitetsservice, IT-enheten och Lokalförsörjningen har därför tagit fram en grund för hur AV-teknik ska se ut för läro-/hörsalar, konferensrum och grupprum. De nyrenoverade lokalerna i Biologihuset har således fått helt ny AV-utrustning.

Bokningsbart i Biologihuset

I nya Biologihuset finns 6 lokaler som är öppna för alla ämnen och utbildningar, de bokas i TimeEdit och öppnar vid terminsstart 15 januari. De är prissatta som övriga gemensamt bokningsbara lokaler.

De rum som finns är:

• Ett grupprum med 6 platser, stolar på hjul med skrivskiva och whiteboard.
  • Tre grupprum med 10 platser och där finns bord, stolar på hjul, bildskärm med inbyggda högtalare samt whiteboard.
  • Ett grupprum med 13 platser där det finns bord, stolar på hjul, bildskärm med inbyggda högtalare samt whiteboard
  • Aula Anatomica - med 88 platser i hörsalsittning, fasta stolar med skrivskiva och vid varje stol finns eluttag. Längst bak finns 11 ståplatser och längst fram 2 rullstolsplatser - en plats på vardera sidan i främre raden. Utrustning i hörsalen är whiteboard, teleslinga för hörapparat och mörkläggningsgardiner – egen manuell styrning, knapp på väggen. Där finns också headset (myggor) och 2 handhållna mikrofoner, liksom en projektor och duk. Högtalare för talljud och datorljud finns.

Redaktör: Lena Åminne