Caroline Sjöberg: Verksamheten i full gång!

29 januari 2018

Det var inte länge sedan vi började vänja oss vid att skriva 2018, men nu känns det redan hemtamt! Januari går mot sitt slut och aktiviteterna är sedan ett tag tillbaka i full gång!

Både nationellt och här på Umeå universitet börjar vårens verksamhet att utkristallisera sig och ta form.

Konferenser om #metoo

Flödet i riksmedia har de senaste månaderna bland annat präglats av #metoo-uppropet. Även inom vår sektor har appellen uppmärksammats. SUHF:s arbetsgivargrupp anordnar en konferens på temat den 23 maj och även på UHR:s konferens "Kvalitetsdrivet", som går av stapeln den 18 april, finns #metoo med i programmet. Här kommer också breddad rekrytering och breddat deltagande, studentmobilitet, mm att diskuteras.

Vår företagshälsovård här i Umeå ägnar vårens "Feelgood-dag" (16 mars) åt ämnet, under rubriken "#metoo – och sen då?"och på UmU anordnar Rådet för Lika Villkor ett lunchseminarium med paneldebatt i månadsskiftet februari/mars. Datumet är i skrivande stund inte fastställt.

Inom universitetsförvaltningen kommer vi att arbeta vidare med #metoo inom ramen för vårt värdegrundsarbete. Jag tycker visserligen att det känns ganska ledsamt att vi ska behöva lyfta så självklara och fundamentala frågor som respekt för varandra, ett värdigt bemötande och allas rätt till en likvärdig behandling, men det är samtidigt så grundläggande för vår gemensamma arbetsmiljö att dessa basala principer inte kan upprepas nog ofta.

Inte minst är det av yttersta vikt att rutiner och handläggningsordningar för att hantera sexuella trakasserier eller annan kränkande behandling finns på plats samt är tydliga och är väl kända i organisationen.

IT och STRUT på direktörsträff i Sigtuna

I förra veckan träffade jag mina förvaltningschefskollegor vid universiteten på en nätverksträff i Sigtuna. Diskussionerna var många och intressanta. Förutom sedvanliga lägesavstämningar från de olika lärosätena, hade vi bjudit in IT-koordinator Jonas Johansson, som är knuten till lärosätenas IT-chefsforum (ITCF).

Jonas gav oss matnyttig och intressant information om hur samarbetet mellan de 36 lärosäten som ingår i forumet är utformat och resonerade kring framtida utmaningar och möjligheter inom digitaliseringsområdet. Bland annat konstaterade han att universitet och högskolor har liknande behov, men att förutsättningarna skiljer sig markant. Behov av samarbete och samordning är dock stort, t ex när det gäller Ladok3 och Office 365.

Roligt var att notera att erfarenheterna från införande av Ladok3 är övervägande positiva!

På agendan stod även diskussion om det första PM som STRUT (utredningen om styrning för starka och ansvarsfulla lärosäten) levererat. Utredningens uppdrag är att göra en samlad översyn av högskolornas och universitetetens styrning och resurstilldelning och PM:et innehåller ett övergripande modellförslag. UmU kommer liksom övriga lärosäten att göra inspel till det fortsatta arbetet. Vi kan konstateras att, även om det finns många frågor kvar att diskutera, ligger utredningens nulägesanalyser och första utkast till förslag väl i linje med lärosätenas uppfattning.

Foto: Caroline Sjöberg

Insvept i ett bländande vackert snötäcke blir jag lite lyrisk och lånar Mary Olivers vackra ord som avslutning på denna veckas blogginlägg:

Snow was falling, so much like stars filling the dark trees that one could easily imagine its reason for being was nothing more than prettiness.

// Caroline

Redaktör: Anja Axelsson