Nystart för arbetet med lika villkor

9 oktober 2018

Förvaltningens lika villkors-handläggare ska informera företrädare vid enheterna om universitetets arbete med lika villkor, men också bland annat samordna, följa upp och ta initiativ till åtgärder på området. Ny på posten är Thomas Wahlström vid Studentcentrum, som länge engagerat sig på området.

Thomas Wahlström, ny handläggare för förvaltningens arbete med lika villkors-frågor.

Foto: Elin Berge

– Som handläggare är jag helt enkelt universitetsdirektörens stöd och resurs inom lika villkor – ett jätteroligt uppdrag som jag ser fram emot att stärka och utveckla! Ett exempel på en snar och konkret uppgift är att delta i förvaltningens verksamhetsplanering och komma med synpunkter utifrån ett lika villkors-perspektiv, säger Thomas Wahlström.

Universitetsdirektör Caroline Sjöberg är glad över att Thomas Wahlström tackat ja till uppdraget. Hon anser att lika villkors-arbetet är kritiskt för en arbetsplats som vill främja en kreativ kultur och ett öppet samarbetsklimat.

– Det handlar i grunden om respekt och förståelse, men också om att medvetandegöra värderingar och att tänka normkritiskt. Det är spännande frågor som jag ser fram emot att vi tillsammans ska försöka ta från teori till praktik, säger hon och har full tillförsikt att arbetet med lika villkor kommer att utvecklas framöver.

– Det finns många goda krafter och ett stort engagemang inom förvaltningen, och det är något som jag tror Thomas Wahlström kommer att fånga upp och samordna på ett bra sätt.

I sin nya roll som handläggare inom förvaltningen har Thomas Wahlström redan samlat och träffat företrädarna för lika villkor vid förvaltningens olika enheter. Han uppfattade då att det finns en viss osäkerhet bland både nya och rutinerade företrädare på vad uppdraget går ut på och hur de ska arbeta.

– Jag kommer därför att anordna en företrädarutbildning och kalla till ytterligare träffar i höst för att se om vi kan stärka rollen, säger han.

Lika villkor är Umeå universitets samlingsbegrepp för arbetet med jämställdhet och kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Det betyder att vi har nolltolerans mot trakasserier, diskriminering eller annan kränkande behandling av studenter, anställda, samarbetspartner och besökare.

Läs mer om universitetets arbete med lika villkor