E-lighthouse projektmöte i Umeå

6 november 2018

I oktober 2018 genomfördes en tvådagars konferens för deltagarna inom konsortiet för projektet e-lighthouse, vars syfte är att åstadkomma ökad energieffektivisering och användning av förnyelsebar energi i byggnader och därmed bidra till minskade utsläpp av koldioxid i nordliga och arktiska områden.

Projektet samfinansieras av regionala utvecklingsfonder (European Regional Development Fund ERDF) samt programmet för nordlig periferi och arktiska områden (Northern Periphery and Arctic Programme NPAP) och pågår under perioden 2014 - 2019.

Mötet i Umeå inkluderade samtliga tio projektpartners från de deltagande länderna Irland (Cork), Scotland (Inverness), Norge (Bodö), Grönland (Sisimiut), Finland (Oulu) och Sverige (Umeå).

En viktig del i projektet är att utbyta kunskap och erfarenhet mellan deltagande länder om energieffektiva lösningar i byggnader. I Umeådelen bedriver Institutionen för tillämpad fysik och elektronik vid Umeå universitet tillsammans med Umeå kommun utvärdering av Sveriges nordligaste passivhus förskola och visualisering av energianvändningen i storkök.

– Projektet e-lighthouse har genererat många meningsfulla diskussioner och bidragit till lärorik samverkan mellan projektgrupperna, säger projektledare Antti Hapaalahti, institutionen för tillämpad vetenskap vid Oulu universitet.