Friskast i Västerbotten!

5 december 2018

Umeå universitet har nominerats som en av sju finalister i kamp om titeln Sveriges Friskaste Företag 2018. I mars nästa år presenteras vinnaren. I dagsläget kan universitetet och dess medarbetare glädjas åt utnämningen som Västerbottens läns friskaste organisation.

Glada miner när Umeå universitet, representerat av rektor Hans Adolfsson, biträdande personalchef Ann-Christin Edlund - och lika glada medarbetare - tar emot diplom och blommor för att ha utnämnts till Västerbottens friskaste företag.

Foto: Mattias Pettersson

Hans Adolfsson, Umeå universitets rektor, och Ann-Christin Edlund, biträdande personalchef, tog emot diplom och blommor när vd för Feelgood, Joachim Morath, delade ut priserna under onsdagen.

- Det är en stor ära och betyder mycket för oss, säger Hans Adolfsson. Grunden för att lyckas är att jobba långsiktigt och att både medarbetare och studenter vid universitetet involveras i arbetet.

Hälsoföretaget Feelgood vill lyfta fram de goda exemplen när det gäller att skapa en frisk och välmående arbetsplats och har bjudit in till en tävling, öppen för alla företag och organisationer. Drygt 160 företag ansökte genom att svara på en enkät och analyserades sedan av experter inom arbetsmiljö och hälsa.

De viktiga punkterna har handlat om systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskap, medarbetarskap och delaktighet samt hälsa och hållbart arbetsliv.

- För oss är det viktigt att man som anställd känner sig delaktig och känner att man kan påverka, för att må bra och kunna prestera, säger Ann-Christin Edlund. Arbetsmiljö- och samverkansfrågor är komplexa, men också viktiga i chefs- och ledarutbildningen. Universitetet har en stor utmaning då chefsuppdragen är tidsbegränsade.

Johan Engström, regionchef Feelgood, Ann-Christin Edlund, biträdande personalchef Umeå universitet, Joachim Morath, vd Feelgood, Hans Adolfsson, rektor Umeå universitet och Catharina Eckeskog, konsultchef Feelgood vid prisutdelningen för utnämningen av Umeå universitet som Västerbottens läns friskaste företag.

Foto: Mattias Pettersson

Förutom chefs- och ledarutbildning på alla nivåer har universitetet också satsat på Kultur på campus och Hälsa på campus, satsningar för att både anställda och studenter ska må bra.

- När det fungerar, tillsammans med en bra företagshälsovård, då blir helheten bra, säger Ann-Christin Edlund. Vi fick bra värden i den senaste medarbetarundersökningen, men det går att kvalitetsutveckla. Det finns alltid mer att göra!

Umeå universitet är nu en av sju finalister. I mars kommer juryn, under ledning av Göran Hägglund, tidigare socialminister, att utse vinnaren. Det är andra året som hälsoföretaget Feelgood och juryn, bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa, delar ut denna utmärkelse. I fjol vann Stora Enso Skutskärs bruk.

Juryns motivering:
Att Umeå universitet lyckas skapa en frisk organisation är ingen slump, utan resultatet av ett mångårigt systematiskt arbetsmiljöarbete på flera nivåer och inom alla områden. Universitetet arbetar med kontinuerlig ledarutveckling och chefsstöd som ger förutsättningar att utöva ett gott ledarskap som främjar hälsa. Med en medvetenhet om vikten av att agera på tidiga signaler och om utmaningen i att "brinna för sitt arbete utan att brinna upp" arbetar man förebyggande och långsiktigt mot ohälsa. Organisationens stabila regelverk, helhetssyn på arbetsmiljö och hälsa och lättillgängliga stöd för både chefer och medarbetare, kvalificerar Umeå universitet till vinnare i Västerbottens län och därmed en plats i finalomgången av Sveriges Friskaste Företag.

Redaktör: Inger Nilsson