Caroline Sjöberg:Styrelsemöte och insynsråd olika modeller för statlig styrning

26 februari 2018

Förra veckan hade jag förmånen att genom att delta dels i vårt styrelsemöte vid Umeå universitet och dels i insynsrådet på Universitetskanslersämbetet (UKÄ) få uppleva två olika sätt att styra statliga myndigheter.

Genom åren har ett antal olika modeller för att ombesörja statens och medborgarnas inflytande tillämpats. Gemensamt är dock att styrningen ska säkerställa demokrati, rättssäkerhet och effektivitet.

I början av 1800-talet var den kollegiala, domstolsinspirerade, modellen för att styra statlig verksamhet vanligast. För att öka effektiviteten ersattes den i början av 1900-talet av styrelser med begränsat ansvar, s.k. lekmannastyrelser. Inspiration hämtades som så ofta från näringslivet. Förutom att tillföra sakkunskap var tanken att till stånd ett "medborgerligt omdöme".

Under 1980-talet ifrågasattes lekmannastyrelserna, bland annat p.g.a. det otydliga ansvaret, och ersattes med styrelser med fullt ansvar. Umeå universitets styrelse är en sådan styrelse. Därutöver finns enrådsmyndigheter (t ex UKÄ), där myndighetschefen såväl ledder det dagliga arbetet som ansvarar inför regeringen samt nämndmyndigheter (t ex Överklagandenämnden för Högskolan) som leds av en nämnd med en ordförande och en vice ordförande.

Universitetsstyrelsen fastställer ny anställningsordning

Umeå universitets styrelse sammanträder 4 gånger/år. I tisdags hade universitetsstyrelsen sitt första möte för 2018 och programmet var späckat. Som vanligt denna tid på året fanns ett antal fasta beslutspunkter på agendan. Årsredovisningen inklusive kontrollplan skulle fastställas, anvisningar inför budgetarbetet 2019 beslutas, osv.

En viktig punkt på agendan, och en uppgift som enligt vår arbetsordning ligger på styrelsens ansvar, är beslut om universitetets anställningsordning. Som jag skrivit i tidigare blogginlägg gjordes ändringar i högskoleförordningen i somras och den 1 april 2018 införs bland annat biträdande lektor som en tidsbegränsad meriteringsanställning, medan forskarassistentbefattningen tas bort. På Umeå universitet har vi nu anpassat vår anställningsordning till förordningen, men också passat på att göra några andra förändringar.

Internrevisionens granskning av universitetets krisledningsorganisation diskuterades med stort engagemang. Här behöver vi göra ett antal uppdateringar och strukturera upp våra processer. Säkerhetsfunktionen har därför presenterat plan för hur vi ska jobba vidare med frågorna. Ämnet är högt prioriterat och styrelsen önskar fortsättningsvis följa universitetets arbete. Universitetets förslag till kommande åtgärder fastställdes, med tillägget att en student bör ingå i krisledningsgruppen.

Museichef Katarina Pierre bjöd styrelsen på visning av och rundvandring i Bildmuséet. Här beundrar ledamöterna Do Ho Suhs installation "Passages". Muséet, som numera har öppet till kl 21 på fredagskvällar s.k. "Art Friday", erbjuder utställningar och konstupplevelser i världsklass. Missa inte det!

Foto: Caroline Sjöberg

Granskning av forskningskvalitet - en utmaning

UKÄ har bråda dagar och ett antal tunga regeringsuppdrag ska återrapporteras till regeringen redan innan sommaren.

Ett av de viktigaste uppdragen är att UKÄ fått ansvar för kvalitetssäkring av forskning vid universitet och högskolor. Anders Söderholm (generaldirektör för UKÄ) tryckte vid insynsrådets möte ännu en gång på att det inte handlar om att utvärdera själva forskningen, utan om att granska lärosätenas system och processer för utvärdering.

UKÄ konstaterar att även om kvalitetssystemen ser olika ut på lärosätena, finns en hel del gemensamma nämnare. De flesta arbetar efter en årscykel kopplad till verksamhetsuppföljning och strategiarbete och ungefär hälften har anlitat externa utvärderare (s.k. peer-reviews). Lärosätenas förväntningar på UKÄ är tydliga och likartade. Det är kritiskt att lärosätena själva äger sin modell för att utvärdera och säkerställa forskningskvalitet. Vikten av att UKÄ:s granskningsresultat kan användas i och av verksamheten betonas också. UKÄ återrapporterar uppdraget till regeringen den 6 april 2018.

Ytterligare ett viktigt uppdrag är "samordningsuppdraget". Här arbetar UKÄ tillsammans med Vetenskapsrådet (VR) och ska lämna förslag på hur olika myndigheters uppföljningar och utvärderingar av högskolans verksamhet kan samordnas. Detta är ett uppdrag som många av oss varmt välkomnar!

Slutligen arbetar kanslersämbetet med "indikatorsuppdraget" (även denna gång i i samarbete med VR), inom ramen för vilket de ska föreslå indikatorer som mäter hur väl de forskningspolitiska målen uppfylls. Även detta uppdrag ska rapporteras den 6 april 2018.

Viktiga uppdrag som det ska bli väldigt intressant att följa!

Beslut om IT-översyn

Hos oss på Umeå universitet fattar rektor beslut vid s.k. beslutsmöten och häromveckan låg det för universitetsförvaltningen viktiga beslutet om en IT-översyn på rektors bord.

Bakgrunden är att: "Umeå universitet behöver en robust IT-styrning som omfattar hela universitetet och skapar en tydlig linje i IT-frågor"

Beslutet innebär att: "Universitetsdirektören ges i uppdrag att rekrytera en ledare som ska leda en sammanslagning av IT-enheten och ITS samt utreda och föreslå former för en ökad samordning med övrig IT-verksamhet vid Umeå universitet".

Rekryteringsarbetet kommer att ledas av Bitr Förvaltningschef Richard Olsson och är i skrivande stund precis påbörjat. Vi återkommer med mer information när arbetet kommit igång!

Läs beslutet i sin helhet

Passar avslutningsvis på att flagga för universitetsförvaltningen temaföreläsning om Hälsa den 8 mars.

Mer information om föreläsningen

/ Caroline