Inspirationsföreläsning med Northvolt

26 mars 2018

Tisdag 3 april bjuder Umeå universitet och Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK, in till en lunchföreläsning med batteriföretaget Northvolt och dess vd Peter Carlsson. Föreläsningen hålls i MIT-husets ljusgård kl 12-13.

Under det senaste året har länder som bland annat Storbritannien och Frankrike meddelat att de kommer att förbjuda diesel- och bensinbilar. Samtidigt går fler och fler företag, som Volvo, BMW och Epiroc, ut och säger att deras framtid är elektrisk. Omställningen från fossila bränslen till förnybar energi sker med andra ord nu – och batterier kommer att vara en av nycklarna till att lyckas med den.

Om du är intresserad av elektrifieringen och batteriernas roll när Europa ställer om är du varmt välkommen till en lunchföreläsning med Northvolt som planerar att bygga kontinentens största batterifabrik för att hjälpa industrin att ta steget.

När? 3 april kl. 12:00-13:00
Var? MIT-husets ljusgård, entréplan

Både studenter och universitetsanställda är välkomna!

Läs mer om Northvolt