Lena Gunhaga, ny prefekt vid UCMM

16 mars 2018

Från och med det här året kommer nya prefekter/föreståndare vid Medicinska fakulteten, att kort presenteras. I mitten av mars tillträdde Lena Gunhaga som ny prefekt vid Umeå Centre for Molecular Medicine, UCMM.

Lena Gunhaga, professor och prefekt vid Umeå centrum för molekylär medicin.

Foto: Rasmus Gunhaga

Berätta lite kort om dig och din bakgrund

Jag är sedan 2014 professor i utvecklingsbiologi med inriktning mot nervsystemet. Under mina universitetsstudier studerade jag biokemi och var redan då mycket fascinerad av nervsystemet. Jag sökte och fick dispens för att studera nervsystemets anatomi och fysiologi på läkarlinjen.

Efter drygt ett år i en forskargrupp vid anatomen, blev det forskarutbildning vid Institutionen för molekylärbiologi. Sedan 2007 har jag arbetat som oberoende forskare vid UCMM inom fältet neuronal utvecklingsbiologi, med fokus på luktepitelets och ögats utveckling.

Vilka frågor är viktigast för dig som prefekt?

I dagsläget är UCMMs forskargrupper fysiskt lokaliserade i både 6M-huset och A-flygeln i biologihuset (del av nya MBC) fram tills dess att B-flygeln i biologihuset renovererats klart. Därför är en viktig fråga att under tiden vi är i skilda byggnader säkerställa att UCMMs verksamhet kan bedrivas på bästa sätt, och att bibehålla den gemenskap som finns inom UCMM.

En positiv aspekt är att vi i april har förmånen att välkomna Changchun Chen, en ny WCMM-anknuten forskare, till UCMM.

Vilka är dina fritidsintressen?

Mitt största fritidsintresse är att träna: löpning, landsvägscykling, längdåkning, styrketräning, dans, yoga eller annat som faller mig in. Om jag dessutom får träna tillsammans med min man och/eller mina barn är det en extra bonus.

Redaktör: Lena Åminne