Nationellt ledningsmöte med viktiga frågor i fokus

27 april 2018

Varje vår möts ledningarna för landets sju medicinska fakulteter för att diskutera gemensamma frågor och samarbeten, i år med Umeå som mötesplats. Parallellt hålls så kallade satellitmöten för ekonomi/controllers och utbildning på forskarnivå. Nytt i år var satellitmöten även för forskning och utbildning.

Det inledande huvudtemat vid årets dekanmöte var #metoo – vad vi kan göra tillsammans och hur vi kan lära av varandra.

Foto: Mattias Pettersson

Värdskapet roterar och i år – 25-26 april – har Medicinska fakulteten vid Umeå universitet stått som värd. Dessa möten följer ett upplägg med ett inledande möte för kanslichefer följt av ett nationellt dekanmöte för hela fakultetsledningarna. Därefter hålls de olika satellitmötena.

- I år hade dekanmötet som inledande huvudtema #metoo – vad vi kan göra tillsammans och hur vi kan lära av varandra i denna viktiga fråga, säger Patrik Danielson, dekan.

Viktiga diskussioner inom olika teman

Katarina Hamberg, professor i allmänmedicin vid Umeå universitet, gav en bakgrund som inledning till diskussionen om nuläget för #metoo, #akademiuppropet och #utantystnadsplikt.

Tema Forskning med rubriken "Forskningsinfrastrukturer – utmaningar och möjligheter" inleddes av professor Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet med ansvar för forskning och forskarutbildning inom medicin samt naturvetenskap och teknik.

Tema Forskarutbildning handlade om UKÄ-utvärdering och det inleddes av Frank Drewes, professor vid Institutionen för datavetenskap.

Tema Utbildning med rubriken "Oegentligheter vid högskoleprovet, analyser och åtgärder" inleddes av Per-Erik Lyrén, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.

- Det har varit givande och konstruktiva dagar – relationen mellan landets medicinska fakulteter är mycket god för närvarande, säger Patrik Danielson. Vi är överens om att i ett litet land som Sverige måste vi jobba tillsammans och arbeta för gemensamma mål för medicinsk forskning och utbildning, istället för att i alla frågor konkurrera med varandra.

Susanne Fahlgren, kanslichef.

Välordnat möte

Värd för mötet var fakultetsledningen i Umeå och arrangemanget har koordinerats av fakultetens kanslichef Susanne Fahlgren, som fick mycket uppskattning av besökarna för ett välordnat möte.

Blandade bilder från ledningsmötet i Umeå

Forskningsgruppen vid dekanmöte i Umeå på studiebesök vid UCEM demonstreras i att tyda elektronmikroskopbilder av Michael Hall.

Foto: Ola Nilsson

Dekaner vid landets medicinska fakulteter, från vänster Anders Gustafsson, dekan för forskning Karolinska institutet, Annika Wernerson, dekan för utbildning Karolinska institutet, Kerstin Nilsson, dekan Örebro universitet, Eva Tiensuu Janson, dekan Uppsala universitet, Patrik Danielson, dekan Umeå universitet, Agneta Holmäng, dekan Göteborgs universitet/Sahlgrenska akademin, Erik Renström, dekan Lunds universitet, Johan Dabrosin Söderholm, dekan Linköpings universitet.

Redaktör: Lena Åminne