Att bete sig som en vuxen människa

15 maj 2018

Universitetsförvaltningen bjuder in till en föreläsning om vår gemensamma arbetsmiljö. Föreläsningen ingår som en del av en seminarieserie som kommer att ges i samarbete med institutionen för psykologi under året.

Att bete sig som en vuxen människa – en föreläsning om vår gemensamma arbetsmiljö

Social och organisatorisk arbetsmiljö ska enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ingå som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Med organisatorisk arbetsmiljö menas de krav som ställs på arbetstagarna och vilka resurser och befogenheter som finns för att utföra arbetet. Med social arbetsmiljö menas hur vi påverkas av de personer som finns runt omkring oss, socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.

Med anledning av föreskrifterna kring social och organisatorisk arbetsmiljö, arbetet med NMI-resultatet, och universitetets kommande arbete med den statliga värdegrunden, har Universitetsförvaltningen tillsammans med institutionen för psykologi satt samman en seminarieserie för chefer och medarbetare. Ni medarbetare bjuds därför in till en föreläsning, som alla förväntas delta i. Samma föreläsning kommer att ges vid två tillfällen, för att ge så många som möjligt chans att delta. Diskutera med din chef om du inte har möjlighet att delta så att eventuella omprioriteringar kan övervägas. Föreläsningarna hålls av Ingrid Schele, Anita Pettersson-Strömbäck och Stefan Holmström, som arbetar som lärare och forskare vid institutionen för psykologi.

För att vi ska rymmas är föreläsningarna primärt indelade enhetsvis. Om du inte har möjlighet att delta det datum som är avsatt för din enhet är du välkommen till det andra tillfället.

Onsdag den 30 maj kl. 13-15, hörsal A, Samhällsvetarhuset:

Universitetsledningens kansli
Ekonomienheten
Lokalförsörjningsenheten
IT-enheten
International Office
Enheten för externa relationer
Enheten för IT-stöd och systemutveckling

Måndag den 11 juni kl. 9.30-11.30, hörsal A, Samhällsvetarhuset:

Kommunikationsenheten
Personalenheten
Planeringsenheten
Studentcentrum
Universitetsservice

För chefer kommer två föreläsningar/workshops att hållas, en före sommaren och en under hösten. Föreläsningarna är obligatoriska för alla personalansvariga chefer. Fokus kommer att vara hur man får människor på en arbetsplats att fungera väl tillsammans, kommunicera på ett bra sätt och tillsammans arbeta på ett motiverat sätt mot uppsatta mål.

Välkomna!
Caroline Sjöberg