Caroline Sjöberg: Resultatet från medarbetarenkäten har kommit

7 maj 2018

Det var fyra år sedan vi genomförde en universitetsövergripande medarbetarenkät. Men nu är den klar och resultatet ligger på bordet! Det betyder att vi äntligen kan kavla upp ärmarna och börja arbeta med detsamma.

Först kan jag konstatera att det är väldigt glädjande att svarsfrekvensen är så imponerade hög. För hela UmU har vi ökat från 77 % (2014) till 83 % i årets enkät. Universitetsförvaltningen ligger på aktningsvärda 90 %, vilket är den näst högsta noteringen på UmU.

Positiv trend för Umu

Enkäten mäter utöver arbetsklimat, trivsel, mm, även hur goda ambassadörer våra medarbetare är, s.k. "rekommendationsvilja". Frågor kring benägenheten att rekommendera UmU som arbetsplats har ställts och här har vi totalt vid UmU ökat vårt resultat från 5 till 13. På förvaltningen fick vi den mer modesta siffran 3 (vilket är samma siffra som vi hade 2014). Utan att gå in på detaljer kring hur detta index beräknas, kan vi konstatera att det för hela UmU måste ses som en lovande trend, men att det finns mer att göra på förvaltningen.

Index för nöjd medarbetare (NMI) har också ökat för hela UmU, dvs. från 66 (2014) till 69 i årets mätning. Det är en jämförelsevis mycket bra siffra – dvs. den står sig mer än väl även ur ett nationellt benchmarkingperspektiv. Samtliga indexområden återfinns på bilden nedan.

Illustration över universitetets indexsiffror 2018 från medarbetarundersökningen.

Förvaltningens resultat

På Universitetsförvaltningen ser det också bra ut. Här har NMI också gått från 66 (2014) till 69 i årets undersökning. Jag har gått igenom materialet och kan konstatera att med några få undantag ser de flesta enheters resultat mycket bra ut, även om det finns utmaningar att adressera. I jämförelse med UmU som helhet har vi en något bättre siffra på arbetsklimat och organisation, däremot lite sämre på index för ledarskap och visioner och mål.

Illustration över medarbetarindex för universitetsförvaltningen 2018. Skala 1-100.

Våra styrkor

I resultatet ingår även en indikation på vilka styrkor den undersökta arbetsplatsen har. Här hittar vi för förvaltningens del; möjligheten att kombinera arbete och föräldraskap, stolthet över arbetsplatsen, stöd av arbetskamraterna när så behövs samt att cheferna visar förtroende för medarbetarnas kompetens. Det är glädjande och trevlig läsning, även om det optimala naturligtvis vore att se enbart gröna staplar!

Styrkor vid universitetsförvaltningen 2018.

Förbättringsområden

Det finns också ett antal områden som vi behöver arbeta vidare med för att förbättra, t ex tydliggörande av agerande vid kris, genomförandet av löne-/lönesättandesamtal samt fortsatt utveckling av delmåls- och arbetsmiljöarbetet.

Förbättringsområden vid universitetsförvaltningen 2018.

Foto:

Resultatet i sin helhet finns att läsa här

Hur går vi vidare?

Resultatet av en enkät av detta slag säger mest när det bryts ner per enhet och arbetet med att resonera och fundera kring vad som ligger bakom resultatet kan inledas. Samma problem kan ha olika orsaker och det är viktigt att förstå vad siffrorna egentligen indikerar. Då blir också de insatser och förbättringsåtgärder som vi landar i adekvata och verkningsfulla.

Jag kommer därför att följa upp underlaget tillsammans med VO- och enhetschefer innan sommaren. De aktiviteter som enheterna bestämmer sig för kommer, tillsammans med de åtgärder som identifieras vid APT:er, i utvecklingssamtal, mm, att dokumenteras i den del av verksamhetsplanen som berör arbetsmiljö och sedan följas upp systematiskt och samlat.

Ytterligare ett område vi behöver arbeta mer med är vår interna information. Den blogg du nu läser är en del av vårt arbete med att förbättra detta område. Men vi behöver hjälp med att fundera vidare kring lämpliga arenor, kanaler och former. Vi planerar att inleda ett sådant arbete i höst, så ta chansen att komma med idéer och tyck till!

//Caroline Sjöberg

Redaktör: Anja Axelsson