Prognos 1 för universitetsförvaltningen

29 maj 2018

Årets första prognos har sammanställts för universitetsförvaltningen. De flesta enheter utvecklas enligt plan och verksamheten är stabil.

Det samlade resultatet visar på ett underskott om 4 984 tkr, vilket är helt enligt plan, då universitetsförvaltningen efter dialog med universitetsledningen fått möjlighet att använda sitt myndighetskapital för att investera i verksamheten. Tack vare denna möjlighet har universitetsdirektören beviljat enheterna tillfälliga medel om totalt 6 510 tkr för särskilda satsningar. Bland de satsningar som beviljats finns:

• 2 500 tkr för satsningar på IT-säkerhet. Vilka satsningar som ska prioriteras kommer att diskuteras i RÅDIT.
  • 750 tkr har avsatts för en förstärkning till Personalenheten vid ett eventuellt införande av en ny HR-organisation
  • 600 tkr för en projektledare till International Office projekt för att byta ut avtalshanteringssystemet
  • 600 tkr i tillfällig förstärkning till International Office för hanteringen av Erasmusstipendier
  • 500 tkr för en avtalscontroller som förstärkning av upphandlingsfunktionen
  • 200 tkr till Ekonomienhetens projekt för att kunna erbjuda inbetalningar via webb.
  • 200 tkr till Universitetsservice för tillfälligt externt stöd med marknadsanalyser då de har många ramavtal som behöver förnyas och på grund av pensionsavgångar behöver bygga upp kompetens internt

Övriga satsningar som beviljats inkluderar en satsning på rekryteringssystemet Varbi, schemaintegration för studentwebben, hitta på campus-kartan, en databas för utlysningar av forskningsmedel, och en kompetensutvecklingsinsats för universitetets säkerhetssamordnare.

Nedan finns samtliga enheters prognosticerade resultat. De satsningar som beskrivits ovan finansieras av medel från Förvaltningen gemensamt, vilket är förklaringen till underskottet på den organisationsenheten.

Några enheter har ett prognosticerat underskott. För Universitetsservice del beror det till största del på att inköpssamordningen upphör i och med införandet av e-beställningar, vilket innebär omställningar. Lokalförsörjningsenhetens prognosticerade underskott beror på att man kommer att behöva ta in konsultstöd för att hantera en tillfällig nedgång i resurser då Richard slutar efter sommaren.

Nio av tolv enheter har ett prognosticerat överskott eller nollresultat. För Studentcentrum beror överskottet bland annat på att de har haft svårt att ersätta vakanser. ITS har fortfarande svårt att rekrytera och behålla personal, vilket gör att det prognosticerade överskottet kan komma att förändras beroende på hur sammansättningen av egen personal respektive konsulter kommer att se ut. Övriga enheters överskott beror främst på lägre personalkostnader än budgeterat.

Redaktör: Inger Duchek