Nominera elektorer och ersättare till forskningsrådens elektorsförsamlingar 2018

7 juni 2018

Nu är det dags att utse elektorer och ersättare till Vetenskapsrådet, Forte och Formas. Senast den 28 juni går det att nominera elektorer vid region 5, som omfattar Umeå universitet, Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet.

Vart tredje år ska ledamöter för Vetenskapsrådets styrelse och ämnesråd, forskarrådet för Formas samt styrelsen för Forte utses. Ledamöter till dessa organ väljs av elektorer genom val som regleras genom Förordning om elektorsförsamling vid forskningsråd och ämnesråd (2012:520).

Umeå universitet ansvarar enligt förordningen för utseende av elektorerna vid region 5 som omfattar Umeå universitet (UmU), Luleå tekniska universitet (LTU) samt Mittuniversitetet (MIUN).

Umeå universitet har att utse följande antal elektorer och ersättare per forskar- och ämnesråd:

Forsknings- och ämnesråd Antal elektorer
FORTE 6
FORMAS 3
VR – Humaniora och samhällsvetenskap 4
VR – Medicin och hälsa 6
VR – Naturvetenskap och teknikvetenskap 3
Summa 22

Valbara
Behöriga att utses till elektor är personer med vetenskaplig eller konstnärlig kompetens samt att minst fyrtio procent av hans eller hennes arbete utförs inom verksamhetsområdet för det forskningsråd eller ämnesråd som personen ska delta i val till.

Nominering
Nominera senast den 28 juni genom att först logga in på Aurora och sedan

Rösta via formulär

Utseende av elektorerna sker vid Hörandeförsamlingens sammanträde den 5 september.

Frågor, kontakta samordnaren för valet:
Daniel Andersson
akademisekreterare
daniel.l.andersson@umu.se

Läs också:
Regler för utseende av elektorer och ersättare till forskningsrådens elektorsförsamlingar vid region 5 2018