Fyllnadsval till Handelshögskolans styrelse

28 augusti 2018

Ett fyllnadsval av en representant i Handelshögskolans styrelse ska genomföras. Det är en vakans för representanten som representerar övrig verksamhet vid Umeå universitet som ska fyllas. Senast den 14 september ska nomineringar inlämnas.

Bakgrund

I Handelshögskolans styrelse finns en lärarrepresentant som representerar övrig verksamhet vid Umeå universitet, dvs en vetenskapligt kompetent lärare vid universitetet som inte är anställd vid Handelshögskolan. Nuvarande representant påbörjar inom kort ett nytt uppdrag och lämnar därmed styrelsen.

Alla anställd vid fakulteten bereds nu möjlighet att inkomma med förslag på en ny lärarrepresentant.

Kompetenskrav

Lärarrepresentanten ska vara vetenskapligt kompetent och inneha en anställning på minst 50 % och som gäller tillsvidare eller för en bestämd tid, som är två år eller mer. Anställningen får inte vara vid Handelshögskolan.

Personer som samtidigt sitter som lärarrepresentant i universitetsstyrelse eller fakultetsnämnd får inte vara ledamot i styrelsen för Handelshögskolan. Vidare får inte prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter vara ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan.

Nominering

Varmt välkomna att nominera kandidater senast den 14 september. Förslag skickas till Åsa P Isaksson. Personer som föreslås ska vara tillfrågade och acceptera nomineringen. En kortfattad motivering samt presentation av den föreslagna personen ska medfölja förslaget.