Peder Tjäderborn: Åh, alla dessa plagg!

28 september 2018

Vilka skillnader det ligger i våra årstider och så tråkigt det vore om vi inte hade dem, eller hur?! På ett liknande sätt måste vi anpassa oss till vår omväxlande arbetsplats Umeå universitet – här krävs också en funktionell och varierad garderob. Ett plagg – som är väldigt inne just nu på Studentcentrum – är det nya Ladoksystemet.

Foto: Ulrika Bergfors

Efter den härligt varma sommaren som vi haft så upplever vi nu en växande färgpalett som sprids i naturen. Somliga ger sig ut och plockar svamp, andra ger sig ut på jakt, men det som vi alla har gemensamt är att vi befinner oss i färgburken oavsett var vi är (förutsatt att vi är här, om ni förstår). Årstidsskillnaderna suddas ut ju närmare ekvatorn och poolerna vi kommer, och den enda fördelen med det – enligt min uppfattning – är att man får en enklare garderob att hantera. För tänk vad tråkigt det vore att alltid ha samma klimat, att alltid frysa, alltid svettas, alltid vara blöt. Vi är ju lyckligt lottade som får allt det och lite till! Kanske är det vad som gör vår del av landet så attraktivt för de som kommer från enformiga klimat med enkla garderober.

Man kan kanske säga att det är samma sak med vår arbetsplats Umeå universitet – den är omväxlande och aldrig bara kall, varm eller blöt, utan det händer saker hela tiden. Garderoben blir aldrig enkel och enformig, den innehåller massor av plagg som vi kan använda oss av, när vi har behov av det. Hos oss på Studentcentrum har vi just nu ett antal plagg som vi försöker få på oss. Det är det nya Ladoksystemet, det är de nya förutsättningarna som e-beställningsprojektet ger oss (vem ska beställa vad och hur?), det är utveckling av arbetet med bedömning av reell kompetens och frågan om vad UHR kommer fram till med avseende på vad som definierar grundläggande behörighet som också kommer att kunna leda till ett behörighetsprov, det är lönerevision och det är budget och det är.... Mycket nu!

Vissa saker kan vi påverka och det vi inte kan påverka får vi helt enkelt förhålla oss till, och det är vi rätt bra på, som de flesta andra. Det gäller bara att få plaggen att passa och komma på hur de ska knäppas, och så klart veta viket man ska ta på sig! Man kan ju inte bära allt samtidigt, det blir alldeles för varmt och tungt, så vissa måste man låta hänga kvar en stund.

Men hur vet man vilket plagg man ska använda och inte? De är ju så färggranna allihop! Jo, det är då man ska skaffa sig ett smakråd som man litar på och varför inte bli ett smakråd själv? Tänk att få förmånen att lära av varandra! Bjud in till samtal om de utmaningar som ni har, så kommer kanske klädvalet att bli enklare och roligare. Det underlättar förstås om ni är överens om vilken årstid ni ska klä er för och om ni vill vara varma, frysa eller blöta. Vem vet, kanske du blir en mästare på klädval med tiden.

//Peder (som vanligen bär världens enklaste/fegaste basplagg, kostym!)