Avhandling: Livskvalitetsinstrument för patienter med Kutan leishmaniasis

17 september 2018

Besvär och behov hos patienter med hudsjukdomen Kutan leishmaniasi, "orientböld", förbises. Det visar Alireza Khatami i sin avhandling vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Epidemiologi och global hälsa. Utveckling av ett sjukdomsspecifikt instrument för att mäta patientens livskvalitet är ett viktigt resultat i avhandlingen.

Den första studien i avhandlingen visade att bekymmer hos patienter med kutan leishmaniasis försummades i alla randomiserade kontrollerade studier som gjordes. Inga patientrapporterade resultat inkluderades i patienternas utvärderingar som mått på sekundärt eller till och med tertiärt utfall i dessa studier.

Den andra studien av avhandlingen visade att patienter som drabbats av kutan leishmaniasis upplevde fysiska, psykiska och sociala problem på grund av sin sjukdom. Denna studie visade att de psykiska och sociala dimensionerna hos kutan leishmaniasis var komplexa och försämrade patients liv genom att orsaka ångest och depression och begränsa deras sociala interaktioner huvudsakligen på grund av stigmatisering. Denna studie visade också att patienterna krävde att hälsovårdsmyndigheterna i samarbete med andra sektorer planerade och genomförde program för att öka medvetenheten om kutan leishmaniasisi i samhället och bland vårdgivare för att och minska dess associerade stigma vilket skulle förbättra patienternas sociala tillstånd och livskvalitet. De bad också om effektivare kontroll- och förebyggande program med avseende på kutan leishmaniasis.

Målet med avhandlingen var att utveckla ett sjukdomsspecifikt instrument för mätning av livskvalitet hos patienter med akut kutan leishmaniasis enligt en behovsbaserad modell. Detta syfte uppnåddes i slutet av den tredje studien av avhandlingen. Det utvecklade instrumentet heter Cutaneous Leishmaniasis Quality of Life instrument (CL-QoL). CL-QoL har 34 objekt med ja- eller nej-svarsval, och har passats in i den statistiska Rasch-modellen, vilket indikerar att det har grundläggande mätegenskaper. Denna egenskap gör det till en potentiell kandidat för att kunna användas som patientrelaterat resultatmått i framtida forskningsprojekt och rutinpraxis vid kutan leishmaniasis-kliniker i Iran. Efter ytterligare validering kan det användas i andra populationer för samma ändamål.

Avhandlingen bygger på en genomgång av 50 randomiserade kontrollerade kliniska prövningar, intervjuer med tolv patienter i Iran och en Rasch-analys av det utvecklade livskvalitetsinstrumentet på data från 107 patienter.

Kutan leishmaniasis kallas ibland för orientböld och sprids av sandmyggor i tropiska och subtropiska områden.

Alireza Khatami är docent i dermatologi från Iran. Han har nyligen flyttat till Kanada där han söker en forskartjänst i Toronto.

Tll avhandlingen

Till disputationen 21 september