Cecilia Franzén ny tf lokalförsörjningschef

25 september 2018

Efter tre år som lokalplanerare och arbete med olika projekt tar nu Cecilia Franzén över ansvaret som tf lokalförsörjningschef, ett uppdrag som sträcker sig fram till och med 31 januari 2019.

Cecilia Franzén, Lokalförsörjningsenheten.

Foto: Mattias Pettersson

- Det här ska bli jättespännande, säger Cecilia Franzén. Mycket är nytt för mig, men det är en välskött enhet med kollegor som också är väldigt självgående.
Kollegorna är inte nya för henne. Cecilia har varit biträdande lokalförsörjningschef, på 30 procent, sedan januari.
- Inget ärende är det andra likt. Det kräver samråd och vi måste kunna lösa allt utifrån de förutsättningar – även ekonomiska sådana – som finns.

Förutom planering av lokaler, om- och nybyggnation och ny användning av befintliga lokaler, finns på lokalförsörjningsenheten även personal som arbetar med bland annat miljö, arbetsmiljö och säkerhet. Enheten hanterar även uthyrning av universitetets lokaler.
- Enhetens projekt uppstår när det behövs något nytt för personalen, men det behöver inte alltid betyda att det krävs en fysisk ombyggnation.
Innan Cecilia kom in i universitetsvärlden arbetade hon som arkitekt i närmare 20 år. Då hade hon bland annat universitet och landsting som sina största kunder.
- Jag gillar att jobba med sådant som ger stor nytta för många och jag vill gärna komma in tidigt och jobba med brukardialoger. Nu kommer jag visserligen inte att vara operativ längre, men jag kan bidra med erfarenhet. Jag ser det som att vi är ett lag.

Cecilia Franzén kommer från Piteå och med en pappa som var arkitekt var yrkesvalet kanske inte så svårt. Cecilia utbildade sig under fem år till arkitekt på NTH – som under de åren kom att ingå i NTNU – i norska Trondheim. Efter utbildningen for Franzén tillbaka till Norrbotten en tid.
- Jag kom till Umeå 1998 – och här verkar jag bli kvar! Jag har nytta av bakgrunden som arkitekt, jag kan snabbt se vilka behov som finns och vad som går att göra. Det nya för mig består i att jobba med ledarskap inom enheten, budgetarbete och personalfrågor.

Cecilia Franzén har bara jobbat några veckor som tf lokalförsörjningschef. Bland det första hon gjorde var att åka på konferens – till Trondheim.
- Det var första gången jag for tillbaka till Trondheim sedan jag utbildade mig där. Det var intressant, eftersom de där funderar på att flytta byggnader och se till att universitet och sjukhus kommer närmare varandra. Ungefär som här i Umeå!

Redaktör: Inger Nilsson