Avhandling: Implementering av program för jordbrukssäkerhet i USA

7 oktober 2019

Svåra olyckor med vältande traktorer är ett säkerhetsproblem inom det amerikanska jordbruket. I sin avhandling vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa som hon försvarar 25 oktober, identifierar Pamela Tinc faktorer för att genomföra ett nationellt säkerhetsprogram.

Foto:

Viktiga faktorer som Pamela Tinc identifierar för genomförandet av ett nationellt traktorsäkerhetsprogram i USA är intressenters engagemang, tillgänglighet av bevis och policy. Dessa resultat kan troligen användas som vägledning för andra i hopp om att genomföra säkerhetsprogram för jordbruket.

Inom jordbruket har många viktiga lösningar utvecklats för att minska skador, sjukdomar och dödsolyckor bland jordbruksarbetarna. Tyvärr kommer många av dessa lösningar aldrig till de arbetare som behöver dem, särskilt i stor skala. Inom andra områden inom folkhälsa har området för implementeringsvetenskap utvecklats för att hantera dessa frågor och hjälpa till att implementera kända lösningar i praktiken.

Tyvärr har genomförandet av jordbrukssäkerhet och hälsa varit ganska begränsat hittills. Studien i avhandlingen utformades av två skäl. Först för att hjälpa till att främja genomförandet av jordbrukssäkerheten. För det andra, för att utvärdera genomförandet av ett specifikt jordbrukssäkerhetsprogram, ROPS (National Rollover Protective System).

Det nationella ROPS-rabattprogrammet stödjer jordbrukare med att installera ROPS, som är en störtbåge i form av stänger installerade över förarplatsen traktors som förhindrar att föraren krossas av traktorn om den välter. Programmet sker genom att tillhandahålla information om lämpliga ROPS-satser för varje traktor samt en ekonomisk rabatt för jordbrukare som installerar ROPS.

Programmet har varit framgångsrikt i flera stater, men genomförs för närvarande nationellt och är ännu inte tillgängligt för alla jordbrukare. En nationell koalition av jordbruksaktörer som representerar forskning, regering, teknik, hälsa och säkerhet och flera andra grupper arbetar tillsammans för att genomföra det nationella programmet, och detta genomförande är grunden för avhandlingens studie.

Under hela studien bedömdes ett antal möjliga faktorer som kan hjälpa eller hindra genomförandet av det nationella ROPS-rabattprogrammet. I korthet var de viktigaste faktorerna för genomförandet av denna studie förmågan att utveckla och presentera bevis som stödjer programmet på sätt som är tilltalande och tillgängliga för intressenter med olika bakgrunder, intressenters tro på programmet och ökar intressenternas engagemang i att genomföra det amt slutligen närvaron av policyer som stöder programmet.

Resultaten av denna studie kommer omedelbart att vara användbara för att modifiera implementeringsstrategin för det nationella ROPS-rabattprogrammet. Dessutom kommer metoderna och resultaten att vara till hjälp för att vägleda andra jordbrukssäkerhetsforskare som vill implementera andra lösningar.

Avhandlingen inkluderar en litteraturöversikt för att förstå implementeringssituationen, undersökningar med intressenter för att se sina synpunkter på genomförandeprojektet, intervjuer med intressenter för att bättre förstå implementeringsprocessen och miljön och en översyn av publicerade medierapporter för att förstå hur media har påverkade genomförandet.

Pamela Tinc är jordbrukssäkerhetsforskare vid Northeast Center for Occupational Health and Safety i Cooperstown, New Yourk, USA. Hon har en MPH från universitetet i Albany, USA.

Om disputationen

Pamela Tinc, Institutionen för epidemiologi och global hälsa, försvarar fredag 25 oktober, 2019 kl. 9.00 sin avhandling En mer skyddad arbetsmiljö: Analys av barriärer och möjliggörande faktorer för implementeringsforskning inom amerikansk folkhälsa genom ramverket CFIR. Fakultetsopponent Per Nilsen, Linköpings universitet. Huvudhandledare Kristina Lindvall. Plats: Hörsal D, Unod T9, Norrlands universitetssjukhus.

Till avhandlingen

Redaktör: Ola Nilsson