Hans Wiklund ny universitetsdirektör

25 november 2019

Hans Wiklund från Härnösand blir ny universitetsdirektör vid Umeå universitet och tillträder tjänsten 1 mars 2020.

Hans Wiklund blir universitetsdirektör vid Umeå universitet från och med 1 mars 2020.

Foto: Örjan Leek

- Det är ett drömjobb för mig. Jag får använda de kunskaper och erfarenheter jag samlat på mig. Och jag får arbeta med högre utbildning och forskning igen. Jag kommer att göra allt jag kan för att göra Umeå universitet ännu lite bättre, säger Hans Wiklund.

Han kommer närmast från jobbet som regiondirektör vid Region Västernorrland. I mitten på 90-talet studerade han statsvetenskap vid Umeå universitet och tog 1996 kandidatexamen med statsvetenskap som huvudämne.

- Jag pluggade i Umeå 1992-1996 och bodde kvar ytterligare ett år. Jag lockades sedan till Internationella Handelshögskolan i Jönköping där jag blev doktorand och doktorerade 2002.

- Vi får en universitetsdirektör med stor erfarenhet av både chefsjobb och akademiskt arbete, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Hans Wiklund är en 47-årig ångermanlänning, men det var under åren i Umeå han träffade sin fru och han känner sig lite som en återvändare. Det är ändå i Västernorrland han tillbringat en stor del av sitt arbetsliv hittills. Han har bland annat varit regional utvecklingsdirektör på regionen och kanslichef vid länsstyrelsen.

Nu är det Umeå som gäller, även om det ännu inte är aktuellt med någon flytt från Härnösand.

- Inledningsvis blir det pendling och Umeå är inte långt bort – en timme och 45 minuter med tåg! I det sammanhanget kan jag säga att hållbarhet är en hjärtefråga och i jobbet har det varit en hel del fokus på hållbara resor.

Hans Wiklund har även erfarenhet av arbete inom regeringskansliet vid Jordbruksdepartementet och Socialdepartementet under åren 2008-2011. Där har det handlat om arbete som huvudsekreterare, på uppdrag av regeringens särskilda utredare, inom vitt skilda områden.

- Jag är en nyfiken person, så jag har tyckt att det varit roligt att prova på olika typer av jobb, att lära mig nya saker. Det har också gett mig bra erfarenheter. Jag har inte direkt haft någon stor karriärplan. Jag försöker alltid bidra till verksamheten genom att göra så gott jag kan. Det har lett till nya uppdrag och nya möjligheter.

Nu ger han sig för första gången in på ett chefsjobb i universitetsvärlden.

- Universitetet är en stor organisation, med många anställda. Vill man nå bra resultat handlar det om att få så många som möjligt att dra åt samma håll. I den meningen ser jag mig mest som en lagledare. Med fokus på bra samspel mellan verksamhetsstöd och kärnverksamhet.

Lagledarrollen faller sig naturlig för Hans Wiklund, som har idrott som ett stort intresse.

- Familjen, med fru och två barn, är förstås viktigast, men jag är också en föreningsmänniska. När jag var student i Umeå ägnade jag mig gärna åt idrott, bland annat innebandy i IKSU.

Fast egentligen är det bandy på is som är hans stora idrottsintresse.

- Det var barnen som drog in mig i bandyn i Härnösands AIK, där jag varit tränare och ledare. Det är jätteroligt att engagera sig i barnens aktiviteter, det ger energi till mig också.

Redaktör: Inger Nilsson