Anmäl intresse och nominera till Lärarhögskolan

5 december 2019

Vid halvårsskiftet 2020 löper mandatperioden ut för föreståndare och biträdande föreståndare vid Lärarhögskolan vid Umeå universitet. Således behöver en ny ledning utses fr o m 1 juli 2020 för en kommande fyraårsperiod. Anmäl intresse eller nominera goda kandidater.

Föreståndaren leder och utvecklar den dagliga verksamheten vid Lärarhögskolan. Till verksamhetens direkta stöd finns ett kansli som leds av en kanslichef. Biträdande föreståndare har som uppgift att bistå föreståndaren i arbetet samt via delegation ansvara för specifika uppgifter. En av de två biträdande föreståndarna kommer utses till ställföreträdande föreståndare innebärande att vid föreståndarens bortovaro träda in som ordinarie föreståndare.
För mer information och efterfrågade kvalifikationer, se nedan.

Anmälningar
daniel.l.andersson@umu.se senast den 31 januari 2020. Ansökningarna ska innehålla ett personligt brev samt ett kort CV (max 3 sidor).

Nomineringar
Vill du föreslå goda kandidater för uppdragen så kan det ske via nedanstående länk. Sista dag för nomineringar är 26 januari 2020.

Intresseanmälan för uppdrag som föreståndare samt biträdande föreståndare för Lärarhögskolan vid Umeå universitet
Lärarhögskolan vid Umeå universitet söker en ny föreståndare samt två biträdande föreståndare från och med 1 juli 2020 till och med den 30 juni 2024. Uppdraget som föreståndare är på 80 % av heltid, eller enligt överenskommelse, och uppdragen som biträdande föreståndare är på 50 % av heltid, eller enligt överenskommelse. Rektor utser innehavarna av uppdragen.

Kort om Lärarhögskolan
Lärarhögskolan vid Umeå universitet är en universitetsgemensam organisation med uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Umeå universitet samt att vara en angelägenhet för hela universitetet och samverka med parter såväl inom som utanför universitet. Under 2019 inleddes en översyn av Lärarhögskolans uppdrag och organisation i syfte att utveckla verksamheten.

Om uppdragen
Föreståndaren Som föreståndare leder och utvecklar du den dagliga verksamheten vid Lärarhögskolan. Till verksamhetens direkta stöd finns ett kansli som leds av en kanslichef. Föreståndaren har till sina uppgifter att:
• fatta beslut avseende verksamheten i enlighet med delegation
• inåt och utåt företräda verksamheten
• genomföra relevant områdes- och omvärldsanalys
• leda uppföljnings- och utvecklingsarbete
• verka internationellt, nationellt och lokalt för utveckling av verksamheten och dess förutsättningar
• leda och utveckla (lokal och regional) samverkan med avnämare
• kommunicera inåt och utåt om verksamheten
• delta i det offentliga samtalet om ansvarsområdet.
Du kommer att samarbeta med studenter, institutioner, fakulteter och universitetsledning samt företräda Lärarhögskolan externt. Du är ordförande för Lärarhögskolans styrelse och ansvarig för verkställandet av dess beslut.

Biträdande föreståndare
Som biträdande föreståndare har du som uppgift att bistå föreståndaren i arbetet samt via delegation ansvara för specifika uppgifter. En av de två biträdande föreståndarna kommer utses till ställföreträdande föreståndare innebärande att vid föreståndarens bortovaro träda in som ordinarie föreståndare.

Kvalifikationer
Föreståndare och biträdande föreståndare ska vara vid Umeå universitet tillsvidareanställd professor eller universitetslektor samt ha erfarenhet av ledarskap inom akademin. Föreståndare och biträdande föreståndare ska
• vara väl förankrade i forskarsamhället
• ha pedagogiska och vetenskapliga meriter
• ha god ledarförmåga
• ha god kommunikativ förmåga

• ha god förmåga att driva utvecklingsarbete och skapa nya möjligheter i de förändringarna som
sker inom högre utbildning och forskning
• ha god förmåga att samarbete förtroendefullt med anställda och studenter
• ha en hög grad av integritet
Med fördel har du erfarenhet inom Lärarhögskolans ansvarsområde.

Ytterligare information
Vicerektor Dieter Müller, telefon 090-786 63 66.

Anmälningar
Intresseanmälningar skickas till Daniel Andersson, Akademisekreterare, Planeringsenheten, senast den 31 januari 2020. Ansökningarna ska innehålla ett personligt brev samt ett kort CV (max 3 sidor).

Redaktör: Inger Nilsson