Första lokalförsörjningsplanen klar

17 december 2019

Universitetsstyrelsen har godkänt Lokalförsörjningsplan 2020-2023. Det är första gången en lokalförsörjningsplan tagits fram och i den framgår att ett antal projekt kommer att prioriteras under dessa år.

Det gäller Universitetsbiblioteket, olika åtgärder på huvudcampus, flytt av tentamenssalar till huvudcampus, eventuella behov av lokaltillskott (i första skedet med fokus på byggnader i anslutning till Campuskorridoren), upprustning Samhällsvetarhuset och Medicinska fakultetens ökade lokalbehov.
Lokalkostnaden vid Umeå universitet 2018 motsvarade 10,2 procent av totala kostnader, att jämföra med 12,4 för riket.
– Vi ligger lågt i Sverige, konstaterar rektor Hans Adolfsson. Det är bara Göteborg som har en lägre siffra.
Åren 2016 – 2018 tillfördes 500 studieplatser. Efterfrågan på studieplatser är fortsatt hög, trots regelbunden utökning. Det kommer därför att krävas åtgärder framöver.
– Det handlar inte nödvändigtvis om nybyggnation, det kan handla om ombyggnation av befintliga hus, säger Hans Adolfsson. Ett annat alternativ är att hyra lokaler.
Den givna förutsättningen i lokalförsörjningsplanen för åren 2020-2023 är att internhyran tillåts öka med maximalt 3,5 procent årligen. Den procentsatsen är ett definitivt tak, betonade styrelsen.

Här är Lokalförsörjningsplan 2020-2023

Redaktör: Inger Nilsson