Ny samordnare för informationssäkerhet

6 februari 2019

Dan Harnesk är sedan den 17 december 2018 samordnare för informationssäkerhet vid universitetsledningens kansli.

- Jag ser fram emot att bidra till universitetets övergripande säkerhetsarbete genom att utveckla stöd inom informationssäkerhet till universitetets olika verksamhetsområden.

Information är en av universitetets viktigaste tillgångar och en förutsättning för att verksamheten ska fungera. Informationen måste därför göras tillgänglig och skyddas från att till exempel läcka ut, förvanskas eller förstöras. Informationssäkerhetsarbetet handlar därför om att ge universitetets information rätt skydd.

Dan Harnesk kommer närmast från en tjänst som strateg för informationssäkerhet på Region Västerbotten.

Redaktör: Anja Axelsson