Avhandling: Tillgång till vård för leishmaniasis i Bolivia

20 mars 2019

Tillgången till hälsovård  för invånare i den bolivianska regnskogen som drabbas av sjukdomen leishmaniasis, är ämnet i Daniel Eid Rodriguez avhandling vid Institutionen för epidemiologi och global hälsa som han försvarar 5 april.

Avhandlingen visar på svårigheterna att få tillgång till diagnos och behandling. Samtidigt visar den hur förändringar i behandling kan öka tillgången till vård och minska kostnaderna för patienter och för hälsovården.

Huvudsyftet med denna studie var att undersöka tillgången till hälsovård bland patienter med kutan (CL) och mukosal leishmaniasis (ML) och undersöka alternativ för att förbättra patienternas tillgång till vård i fattiga områden i den bolivianska regnskogen.

För att uppnå detta bedömdes fyra specifika mål: I) att bedöma sambandet mellan kontext och risken för CL (delstudie 1); II) att bedöma underrapporteringsnivån till National Leishmaniasis kontrollprogrammet (NLCP) för att fånga brist på tillgång till hälsovård bland patienter med CL och ML (delstudie 2); III) utforska erfarenheterna av att få tillgång till och använda hälsovårdstjänster bland personer som drabbats av leishmaniasis (delstudie 3) och IV) att utvärdera ekonomiskt genomförandet av en ny behandling (Intralesional pentavalent antimonials) som förstahandsbehandling för CL och dess potentiella effekt på tillgången till vård(delstudie 4).

Delstudie 1 visade att män var den mest utsatta gruppen, när inga andra kontextuella faktorer var signifikanta. Åtgärder som förbättrar arbetsmiljön är nödvändiga för att förebygga sjukdomen. Delstudie 2 avslöjade en hög nivå av underrapportering (73%) som visar en låg nivå av tillgång till hälsovård. NLCP måste förbättra sitt övervakningssystem för att kunna mäta sjukdomsbördan på ett korrekt sätt i takt med människors behov.

Delstudie 3 avslöjade flera svagheter i primärvårdscentra relaterade till bristande tillgång till läkemedel och utrustning och brist på erfarenhet av medicinsk personal vid undersökning och behandling av sjukdomen, vilket tvingar patienter att resa långa avstånd. Detta kan vara en besvärlig och dyr resa som ofta leder till katastrofala utgifter för redan fattiga hushåll. Stärkt primärvård i landsbygdsområden måste säkerställas för att skydda utsatta människors rätt till hälsa.

Delstudie 4 visade att genomförandet av den nya behandlingen inte bara skulle minska kostnaderna utan också öka antalet patienter som fick behandling. Genomförandet av denna nya behandling rekommenderas starkt.

I delstudie 1 tillämpades en tvärsnittsdesign och multivariat regressionsanalys (n = 274). I delstudie 2 användes en fångståtervinningsmetod (n = 512) och i delstudie 3 en kvalitativ metod (n = 14). Delstudie 4 genomförde en kostnadsanalys och budgetkonsekvensanalys i fyra hypotetiska scenarier med hjälp av officiella dokument, undersökningar och nyckelinformanter.

Daniel Eid Rodriguez arbetar som forskare vid San Simon University i Cochabamba, Bolivia. Han planerar att fortsätta studera hur tillgången till hälsovård till marginaliserade grupper kan förbättras.

Redaktör: Ola Nilsson