Universitetets spam-filter uppdateras

26 mars 2019

Onsdagen den 3 april kommer Umeå universitets spamfilter att uppdateras till en nyare version, med nya funktioner. Målet med uppdateringen är att minska andelen spam, virus och phishingmeddelanden som når dig som användare, men också erbjuda ny funktionalitet.

De nya funktionerna är:

- Notifiering till dig om att ett misstänkt spam-meddelande har fastnat i spam-filtret.
- Möjlighet att logga in via https://antispam.umu.se och se om e-postmeddelandet är äkta och ska släppas igenom, eller om man ska kasta meddelandet.
- Analys av länkar i e-postmeddelanden för att se om de är kända phishinglänkar.

Umeå universitet tar emot mellan 800 000 och en miljon e-postmeddelanden varje dygn och av dessa stoppas 90-92 procent eftersom de identifieras som spam, men tyvärr släpps vissa meddelanden ändå igenom. Med uppdateringen är målet att cirka 97 procent av de oäkta e-postmeddelandena ska kunna stoppas.

Instruktioner för hur du gör finns i kunskapsdatabasen Manual.

Redaktör: Inger Nilsson