Nya visionen blir också ett nytt arbetssätt

8 april 2019

Universitetets nya vision beslutades som väntat på styrelsen i onsdags. Den nya visionen börjar gälla från och med 1 januari 2020, och nu tar arbetet vid med att ta fram en modell för hur visionen ska realiseras, och hur universitetets verksamheter ska använda sig av visionen i sina verksamhets- och aktivitetsplaner de kommande åren.

Den nya visionen som gäller från 2020 innehåller inte mål och delmål på det sätt som den nuvarande gör. Istället kommer den nya visionen utgöra grunden för ett nytt och förändrat synsätt på hur verksamheterna ska arbeta med styrning och uppföljning.

Krav på universitetet

- Universitetet har många krav på sig från flera håll att leverera uppföljning, kraven kommer bland annat från regering, finansiärer, UKÄ, samverkansparter med flera. Och vi ska naturligtvis inte sluta med att följa upp vår verksamhet, men jag ser att det finns möjligheter som vi inte har utnyttjat riktigt än, både för att arbeta mer resurseffektivt med nödvändig uppföljning och för att hitta andra styrmodeller av verksamheten, säger rektor Hans Adolfsson.

Universitetets grundläggande uppdrag är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet samt att samverka med det omgivande samhället.
- Men hur kvaliteten behöver öka i en specifik verksamhet, om det är forskningen, utbildningen eller samverkan inom forskning och utbildning som behöver utvecklas, den utmaningen både känner verksamheten bäst själv och är också något som medarbetarna i just den verksamheten är bäst lämpade att ansvara för, menar Hans Adolfsson.

Aktivitetsplaner för att strukturera arbetet

Ett medel för universitetets verksamhet att strukturera sitt arbete för att utvecklas kommer att vara i form av aktivitetsplaner. Verksamhetsutveckling inom såväl forsknings- som utbildningsområdet kräver långsiktighet så verksamhetsplanerna behöver vara fleråriga, med konkreta aktiviteter som kan uppdateras och kompletteras löpande istället för att göras om helt och hållet årligen. I dag sker en del av uppföljningen av olika verksamheter i form av dialoger, något som universitetsledningen vill fortsätta att satsa på och även utöka.

- Dialog är en tidskrävande modell för uppföljning och styrning, men också något som vi känner fungerar och är meningsfullt att satsa än mer på. Det innebär samtidigt att vi behöver hitta sätt att minska annan rapportering och uppföljning för att inte öka den administrativa arbetsbördan på alla nivåer av verksamheten, säger Hans Adolfsson.

Se hearingen om visionen från januari

Kontakt:

Åsa Rudehäll, utredare Planeringsenheten