Hearing för att klargöra vad Plan S är

23 maj 2019

EU vill med Plan S att vetenskapliga artiklar från offentligt finansierad forskning ska publiceras med öppen tillgång, open access, från och med 1 januari 2020. Fredag 24 maj, klockan 13-15 i Aula Biologica, bjuder Medicinska fakultetens forskningsstrategiska nämnd in till en hearing där ämnet diskuteras.

Representanter för Stockholms universitetsbibliotek, Formas, Forte och Vetenskapsrådet, samt EU:s expertgrupp kring Open Science Indicators kommer att berätta om sin syn på saken och sedan delta i en paneldebatt.

- Det finns okunskap om vad Plan S är och implementeringen av den, säger Anna Arnqvist, vicedekan för forskning vid Medicinska fakulteten. Det är anledningen till att vi arrangerar seminariet.

Det kostar mycket pengar att publicera vetenskapliga artiklar, men med Plan S är avsikten att alla vetenskapliga artiklar ska publiceras och göras tillgängliga i open access-tidskrifter, där forskaren inte belastas med kostnaden.

De statliga forskningsråden har olika uppfattning om Plan S, där Forte och Formas stödjer Plan S, medan Vetenskapsrådet ger stöd åt principen om Plan S, men tycker att tidsplanen är orimlig. Det finns också olika tankar om hur förändringen ska göras på bästa sätt.

- För att göra all forskningsdata tillgänglig behövs e-infrastruktur som inte riktigt finns i dag, säger Anna Arnqvist. Det finns flera saker som inte är lösta.

I de senaste månadernas diskussioner har Sveriges Unga Akademi i ett öppet brev framfört att de instämmer i att offentligt finansierad forskning ska vara öppen och tillgänglig. De tycker dock inte att Plan S löser problemen. De säger också att tidsperspektivet är för snävt och vill att forskningens kvalité ska finnas med i diskussionen – de anser att Plan S enbart handlar om själva publiceringen.

Redaktör: Inger Nilsson