Avhandling: Reglering av blodlipidmetabolism

11 juni 2019

Proteinregulatorer för blodlipidmetabolismen är ämnet för Oleg Kovrovs avhandling vid Insitutionen för medicinsk biovetenskap som han försvarar 13 juni. Det är en mekanism som har betydelse för fetma, diabetes och hjärtkärlsjukdomar, men som har kommit lite i skymundan.

Foto: Mari Pukk

Skiftet i näring och livsstil sedan den industriella revolutionen har lett till globala epidemier i fetma, typ 2-diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Lipider i blodet är kopplade till alla tre förhållandena.

Medicinsk forskning har fokuserat på metabolismen av socker och kolesterol, medan triglycerider, den viktigaste kostlipiden, har fått mindre uppmärksamhet. Enzympipoproteinlipaset, LPL, är hörnstenen i blodtriglyceridmetabolismen. Detta innebär att LPL måste regleras som svar på kroppens näringsstatus och behoven hos vissa vävnader.

LPL regleras av två grupper av proteiner, plasmaapolipoproteiner, vilka fungerar som aktivatorer eller inhibitorer av LPL, samt angiopoietinliknande proteiner, som irreversibelt inaktiverar LPL i vävnader där triglycerider inte ska tas upp.

Syftet med avhandlingen var att studera effekterna av de nyligen upptäckta mest potenta LPL-regulatorerna - de angiopoietinliknande proteinerna - på strukturen och aktiviteten hos LPL. Ett annat syfte var att utveckla och validera en ny metod för att mäta LPL-aktivitet direkt i prover av mänskligt plasma.

Man observerade att de angiopoietinliknande proteinerna som kan fungera på LPL använder samma mekanism. Detta involverar bindning till LPL följt av irreversibel utveckling av det aktiva enzymproteinet och i slutändan dissociation av LPL-dimererna till inaktiva monomerer. Komplexen som bildas mellan olika angiopoietinliknande proteiner och deras förmåga att inaktivera LPL studerades. Dessutom utvecklades en ny metod för mätning av LPL-aktivitet direkt på naturliga lipoproteiner i plasmaprover. Denna metod erbjuder flera fördelar jämfört med befintliga tekniker. Denna metod tillämpades sedan i en studie av plasmaprover från en grupp väsentligen friska individer. Intressant noterades att de flesta av de kända LPL-regulatorema i plasma hade en begränsad effekt på den inspelade LPL-aktiviteten. Andra variabler, som storleken på lipoproteinerna, verkade spela en viktigare roll.
Studien baseras på de biokemiska och biofysiska experimenten. Detta gjorde det möjligt att utvärdera rollen hos olika LPL-regulatorer och för att bestämma de molekylära mekanismerna de använder för att reglera blod triglyceridmetabolism. Dessutom studerades plasmaprover från Vipviza-projektet för att förstå störningarna i plasmaplipidhantering hos patienter.

Oleg Kovrov har tidigare en kandidatexamen från Tallins tekniska universitet, Estland.

Till avhandlingen

Om disputationen

Oleg Kovrov, Insitutionen för medicinsk biovetenskap, försvarar 13 juni kl. 9.00 sin avhandling Reglering av lipoproteinlipasets aktivitet: studier in vitro av ett komplext och dynamiskt system. Fakultetsopponent Geesje Dallinga, Vrije Universiteit, Amsterdam. Huvudhandledare Gunilla Olivecrona. Plats: Hörsal D, Unod T9, Norrlands universitetssjukhus.

Redaktör: Ola Nilsson