Caroline Sjöberg: Jag kommer att sakna er!

12 juni 2019

För en vecka sedan var det exakt fem år sedan jag började arbeta som universitetsdirektör här i Umeå. När jag vintern 2014 klev på flyget på Heathrow, redo att resa till Umeå och Folkets Hus för att träffa två rekryteringsgrupper, kunde jag inte drömma om att detta nordliga lärosäte skulle bli en så stor och viktig del av mitt liv.
Men så blev det!

Jag vill minnas att jag kom till intervjun med stor nyfikenhet och intresse, men ändå ganska neutral. Jag vet dock med säkerhet att jag lämnade med känslan "här vill jag jobba"! När det blev dags för referenstagning försedde jag således rekryteringsfirman med en rejält lång lista på referenspersoner. Den här chansen ville jag inte missa!

Under mina år har jag haft förmånen att vara chef över och samarbeta direkt med många av förvaltningens medarbetare. Både i olika chefs- och ledningsgrupper som i andra samarbeten har jag imponerats av engagemanget, professionaliteten och den höga ambitionsnivån. Myndighetsutövning, administration, regelefterlevnad eller tillhandahållande av olika former av stöd och service är inte alltid de mest tacksamma uppgifterna och av dess utövare krävs därför tålamod, lyhördhet, integritet och gott omdöme. Det är förmågor som medarbetarna vid vår universitetsförvaltning i hög grad besitter.

Jag kommer alltid att känna mig stolt över det arbetet som utförs samt över att ha haft förmånen att leda och vara en del av vår verksamhet!

Jag har även ingått i två olika universitetsledningar. Den ena ledd av Lena Gustafsson, den andra av Hans Adolfsson. I båda dessa grupperingar har jag trivts utomordentligt bra. De har genomsyrats av olika typer av ledarskap och sätt att arbeta, men så måste det vara och jag känner att jag såväl kunnat bidra till universitetets utveckling som skaffat mig betydelsefulla erfarenheter och lärdomar.

Här i Umeå har jag nästan uteslutande mötts av vänlighet, nyfikenhet, hälsosam diskussionslystenhet, konstruktivt problemlösande och, kanske viktigast av allt, en stor portion humor. Det har gjort att det med få undantag varit roligt att åka till jobbet. Visst har det funnits tidiga måndagsmorgnar när bilfärden till Arlanda och "Red-Eye-flyget" till Umeå känts bökiga, men det har varit ett privilegium att få vistas och verka i vår campusmiljö och därigenom lära känna ett driftigt, piggt och nytänkande lärosäte. Och på Umeå universitet bedrivs utan tvekan en högklassig forskning och utbildning!

Men den 1 oktober är det slut och jag börjar arbeta på ett annat lärosäte, Uppsala universitet. Som ni säkert kan ana är känslorna blandade. Det ska bli otroligt roligt och spännande att komma tillbaka efter 16 år, samtidigt kommer jag att sakna Umeå. Som tur är det några månader kvar och jag hinner därmed ta farväl av Umeå universitet, göra en ordentlig överlämning och hantera en del praktikaliteter.

Jag hoppas vi hinner ses innan den 30 september!

Kaprifol

Foto: Caroline Sjöberg