Ny handläggningsordning för kvittblivning av radioaktivt avfall

26 september 2019

Umeå universitets handläggningsordning för kvittblivning av radioaktivt avfall har reviderats i samband med att Strålsäkerhetsmyndigheten uppdaterat sina föreskrifter.

Strålsäkerhetsmyndigheten har uppdaterat sina föreskrifter då flera nya riktlinjer från EU och de internationella strålskyddsorganisationerna publicerats. Av den anledningen har även Umeå universitet uppdaterat sin handläggningsordning för kvittblivning av radioaktivt avfall.

Förändringarna är i de flesta fall inte stora. Det har till exempel kommit nya tabeller för hur mycket radioaktivt avfall som får brännas/släppas ut och även hur detta avfall ska handhas och dokumenteras. Handläggningsordningen är även reviderad utifrån synpunkter som Region Västerbotten haft kring märkning och packning av avfall som de tar emot från Umeå universitet.

Har du frågor, kontakta miljösamordnare Carolin Johansson, 090-786 69 55, carolin.johansson@umu.se.

Här hittar du Handläggningsordning för kvittblivning av radioaktivt avfall.