Enheten för externa relationer breddar och byter namn

16 januari 2020

Från och med 1 januari 2020 byter Enheten för externa relationer namn till Enheten för forskningsstöd och samverkan. Samtidigt breddas verksamheten för att kunna ge ett mer omfattande stöd till universitetets forskare och ledning.

Anledningen till namnbytet är att Umeå universitet från och med 2020 satsar på att både utöka och synliggöra forskningsstödet. Det innebär att Externa relationer med tillhörande Grants Office istället blir Forskningsstöd och samverkan. Eller på engelska the Research Support and Collaboration Office.

Enheten kommer, utöver sitt stöd till samverkan, att kunna erbjuda:

• Stöd och information avseende fler finansiärer än tidigare.
  • Rådgivning inom fler områden, såsom forsknings- och forskaretik, analys och life science.
  • En ingång, s.k. "one-stop-shop", till allt forskningsstöd vid Umeå universitet.

Hans-Olov Byquist, enhetschef på Enheten för forskningsstöd och samverkan.

Foto: Mattias Pettersson

Vill förenkla för forskare

Enhetschefen Hans-Olov Byquist förklarar att forskare och administratörer ibland har upplevt det svårt att veta vart de ska vända sig och i vilka ärenden, eftersom forskningsstödet är utspritt över olika enheter vid Umeå universitet. Ena gången är det UB, nästa gång det som tidigare hette Grants Office vid Externa relationer, alternativt Innovationskontoret.
– Nu gör vi allt vi kan för att underlätta. Den enskilda ska inte själv behöva leta upp var i organisationen det stöd hen efterfrågar finns. Det går alltid att vända sig till oss på Forskningsstöd och samverkan, så lotsar vi rätt.

Liknar arbetssätt för samverkan

Enligt Hans-Olov Byquist är konceptet alls inte obekant.
– Idén med "one-stop-shop" har vi, när det gäller samverkan, haft under många år. Här kommer vi även fortsättningsvis att fungera som en ingång för externa aktörer som önskar samarbeta med Umeå universitet. Och på motsvarande sätt är vi givetvis ett stöd för både våra forskare och utbildningar som söker samarbete med andra samhällsaktörer.

Ny vägledande webbsida på g

Fler förbättringar är på gång. Tillsammans med Kommunikationsenheten och ITS håller Enheten för forskningsstöd och samverkan som bäst på att ta fram en ny webbsida som ska visa upp universitetets samlade stöd för forskning i en och samma bild. Ungefär som ett skyltfönster till ansöknings- och projektfasens olika delar.
– Tanken är att du snabbt ska kunna filtrera fram vilka du vänder dig till för att få hjälp, utifrån var i processen du befinner dig, säger Hans-Olov Byquist.

Webbsidorna för Enheten för externa relationer och Grants Office kommer att uppdateras inom kort, liksom den fysiska skyltningen.

Har du frågor?

Kontakta gärna: