”Det är lärorikt och roligt att höra om allt bra som görs”

7 oktober 2020

Universitetsdirektör Hans Wiklund avslutar höstens ekonomi- och verksamhetsuppföljning med enhetscheferna inom förvaltningen i positiva ordalag. Överlag finns det givetvis en osäkerhet i hur covid-19 kommer påverka enheternas verksamhet och ekonomi. Men i första hand imponeras man av det fina arbete som gjorts i allmänhet och med att ställa om för att hantera pandemins utmaningar i synnerhet.

Detta är andra gången som enhetscheferna arbetar med ekonomi- och verksamhetsuppföljning på detta nya sätt. Alla enheter presenterar kort för varandra hur man ligger till utifrån den budget och verksamhetsplanering som är gjord.

En pandemirelaterad fråga som lyfts fram av flera enheter inom förvaltningen är arbetsmiljöfrågan: hur det går att bedriva verksamhet digitalt, nya krav på ledarskap och medarbetarskap, samt vikten av att ändå hitta sätt att mötas i personalgrupperna utöver arbetsmöten. Idéer som veckoutmaningar att publicera på enhetens samarbetsytor, digitala fikan, covid19-säkra aktiviteter utomhus med mera lyftes som goda exempel.

De nya digitala arbetssätten har också hjälpt till att driva digitaliseringsfrågan med högre tempo. Ett exempel är den chattbot som togs fram inför terminsstart där studenter hade möjlighet att få hjälp, stöd och råd istället för ett fysiskt möte. Det pågår också ett arbete med att automatisera och integrera lokalvårds- och hyresfakturor, och en utredning kring införande av inloggning med Umu-id för Raindance. Detta är bara några exempel. Sedan har många av de fysiska träffar, utbildningar och möten universitetsförvaltningen har ersatts av olika typer av digitala lösningar, filmer och fler digitala arrangemang.

En gemensamt prioriterad och aktuell fråga för Universitetsförvaltningen med extra fokus nu är utvecklingen av det universitetsgemensamma forskningsstödet. Frågan drivs av enheten för Forskningsstöd och samverkan, men flera andra förvaltningsenheter ansvarar för viktiga delar, bland annat Kommunikationsenheten, Planeringsenheten, Universitetsledningens kansli och ITS.

Redaktör: Anja Axelsson