Upprop för större budget i Horisont Europa

19 februari 2020

Budgeten för det kommande sjuåriga ramprogrammet, Horisont Europa, riskerar att bli betydligt mindre än väntat. Cirka 45 miljarder euro mindre. Nu har Initiative for Science in Europe startat en namninsamling för att försöka påverka utvecklingen.

Till en början föreslog EU-parlamentet att Horisont Europa skulle ha en budget om 120 miljarder euro för åren 2021–2027. I fjol bantade EU-kommissionen ner den till 94 miljarder. Nu förordar flera av EU:s medlemsstater minskade bidrag från medlemsländerna själva, vilket kan innebära att ramprogrammets budget krymper till 75 miljarder euro.

Universitetsledningen uppmuntrar initiativet

Då en sådan nedskärning kan få kännbara konsekvenser för forskning, utbildning och innovation i alla europeiska länder har Initiative for Science in Europe (ISE), en plattform för vetenskapssamfund och forskningsorganisationer, nu startat en namninsamling. Här inbjuds alla som vill – forskare, studenter, forskningsorganisationer och medborgare – att med sin röst försöka påverka regeringen och det Europeiska rådet att verka för en mer ambitiös budget i nästa ramprogram för forskning.

Universitetsledningen ser gärna att så många forskare som möjligt gör sin röst hörd och skriver under uppropet.

Vill du ge ditt stöd?

Läs mer och skriv under här

Redaktör: Lena Holmberg