Återigen toppbetyg i EA-värderingen för Umeå universitet

29 april 2020

Den årliga EA-värderingen ger Umeå universitet betyget AA när det gäller arbetet med ekonomiadministration. EA-värdet visar hur väl myndigheter följer de ekonomiadministrativa bestämmelserna.

Utvärderingen görs av Ekonomistyrningsverket varje år på uppdrag av regeringen. 197 myndigheter är med i årets utvärdering och 69 procent av dessa får högsta betyget AA.

Även Riksrevisionens revisionsberättelse för 2019 visar på att Umeå universitet använder både anslag och inkomster på ett sätt som går i linje med regeringens uppdrag till myndigheten.

- Det är glädjande att Umeå universitet fortsatt håller hög kvalitet i EA-utvärderingar vilket även avspeglar sig i revisionsberättelsen för 2019, säger biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson.

EA-värderingen 2019
Revisionsberättelsen 2019