Vårterminens licentiatuppsatser på tek-nat fakultet

16 juni 2020

Våren 2020 har två licentiatuppsatser presenterats vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet.

Sofia Bergman, Institutionen för fysik den 25 februari: The effect of spacecraft charging on low-energy ion measurements around comet 67P/Churyumov-Gerasimenko

En rymdfarkost i rymden växelverkar med omgivningen och laddas upp till en elektrostatisk potential. Laddade partiklar från omgivningen kolliderar ständigt med farkostens yta, och samtidigt inducerar EUV-strålning från solen fotoemission, vilket gör att fotoelektroner emitteras från ytan. Laddning överförs då mellan omgivningen och ytan på farkosten, och ytan laddas upp till en positiv eller negativ potential.

Den laddade ytan påverkar mätningar som görs av vetenskapliga instrument ombord på farkosten. I denna avhandling undersöker Sofia Bergman hur farkostpotentialen har påverkat mätningar av lågenergi-joner.

Läs hela avhandlingen

Timothus Kampik, Institutionen för datavetenskap den 27 maj: Formal Models of Bounded Rationality for Autonomous Agents

Läs nyhet