Medarbetares och studenters upplevelser av våren 2020

29 september 2020

Nio av tio medarbetare och studenter anser att universitetet hanterade covid-19-pandemin mycket eller ganska bra under perioden mars till juni 2020. Ungefär en femtedel av medarbetarna anser att arbetsbelastningen har varit förhöjd under perioden, bland lärare och forskare är denna andel två femtedelar. Det är några av resultaten i den uppföljning som genomförts bland ett urval medarbetare och studenter vid universitetet.

Foto:

På uppdrag av universitetsledningen har studenters och medarbetares upplevelser av rådande situation följts upp, från att beslutet om att arbete och studier ska bedrivas på distans togs den 17 mars.

Resultaten visar att nio av tio studenter och medarbetare anger att universitetet hanterade covid-19 pandemin mycket eller ganska bra under perioden mars till juni 2020. Arbetssituationen förändrades för de flesta, men en majoritet av medarbetare och studenter anser att det går bra att arbeta under de nya förutsättningarna och att arbete och studier kan utföras med bibehållen kvalitet. Det finns inte heller några tecken på att studenternas prestation sjunkit under perioden.

Hur studenter och medarbetare upplevde perioden är mycket varierande vad gäller till exempel oro och arbetsbelastning. Ungefär en femtedel av medarbetarna anser att arbetsbelastningen har varit förhöjd under perioden, bland lärare och forskare är denna andel två femtedelar. Sjukfrånvaron för medarbetare har dock sjunkit under perioden mars till maj.

Ungefär hälften av medarbetare och studenter hävdar att det fungerar relativt bra att vara socialt distanserad. Både medarbetare och studenter har genomgått en stor kompetensutveckling vad gäller att arbeta, undervisa och lära via nätbaserade medier, och en majoritet av medarbetarna anger att de kommer att förändra sina arbetssätt som en följd av denna utveckling.

Hur utfördes uppföljningen?
Den största delen av underlaget för uppföljningen utgörs av en enkät som gick ut i slutet av maj till totalt tio institutioner och enheter. 2 348 studenter och 684 medarbetare fick möjlighet att svara på enkäten. Cirka 30 procent av studenterna och omkring 70 procent av medarbetarna deltog. För att få ett tillförlitligt resultat var det viktigt att nå en så hög svarsfrekvens som möjligt. Därför valdes ett antal representativa institutioner och enheter ut som fick besvara enkäten.

– Trots det är svarsfrekvensen bland studenterna något låg, och en möjlig orsak till det är att det cirkulerade ett flertal andra enkäter vid samma tidpunkt, något som troligtvis ledde till en viss enkättrötthet. Men generellt brukar svarsfrekvensen i studentenkäter vara rätt låg, så cirka 30 procent är ändå acceptabelt, säger Carl Larsson, utredare vid Planeringsenheten, som ingår i arbetsgruppen för uppföljningen.

Enkätresultaten kompletterades också med intervjuer med medarbetare vid Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Enheten för universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) och Studenthälsan inom Studentcentrum. Dessutom analyserades sjukfrånvaron under perioden och studentprestationer från Ladok.

När enkätundersökningen genomfördes var det fortfarande ytterst oklart vad som skulle ske till hösten. Först den 17 juni fattades beslut om att undervisning om så var möjligt skulle genomföras på campus till hösten.

– Med anledning av detta är det förvånansvärt att oron för framtiden generellt sett inte var större än vad som uttrycks i enkätsvaren, säger Carl Larsson.

Mer om resultaten:
Utbildningen håller måttet och studenterna presterar bra

Läs rapporten:
Studenters och medarbetares upplevelser av situationen vid Umeå universitet våren 2020 med anledning av covid-19 (pdf)

För mer information om enkätresultat och metod:
Nils Eriksson, Utbildningsledare
nils.eriksson@umu.se