Alla som kan ska arbeta hemma

21 januari 2021

UPPDATERAD 4 FEBRUARI 2021. Endast medarbetare som har arbetsuppgifter som måste utföras på arbetsplatsen ska befinna sig i universitetets lokaler. Resterande medarbetare ska utföra sitt arbete hemma. Siffror över andelen anställda vid universitetet som arbetar hemma ska dessutom redovisas till Arbetsgivarverket.

Folkhälsomyndigheten konstaterade under hösten 2020 att arbetsplatser utgör en stor risk för smitta i covid-19. Till följd av den höga smittspridningen och införandet av skärpta lokala allmänna råd beslutade Umeå universitet den 11 november 2020 att ändra formuleringen från bör till att medarbetare ska arbete hemma i den utsträckning det är möjligt. Utgångspunkten vid Umeå universitet för perioden fram till 7 juni 2021 är således att alla medarbetare ska arbeta hemma i den utsträckning det är möjligt och efter samråd med närmaste chef (se beslut FS 1.1-2617-20).

– Endast de medarbetare som har arbetsuppgifter som måste utföras på arbetsplatsen eller som i överenskommelse med sin chef och av särskilda skäl har fått tillåtelse att arbeta från arbetsplatsen får befinna sig i universitetets lokaler. Medarbetare som måste befinna sig i lokalerna måste också hålla avstånd och följa övriga restriktioner kring hygien och att avstå från att komma om man känner sig sjuk, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör och ordförande i universitetets krisledningsgrupp.

Regeringen ställer krav på myndigheter

Regeringen beslutade i december om ett uppdrag till statliga myndigheter om att vidta ytterligare åtgärder för att öka andelen anställda som arbetar hemifrån. Myndigheterna, däribland Umeå universitet, ska säkerställa att endast medarbetare vars fysiska närvaro är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten befinner sig i myndighetens lokaler. Detta gällde inledningsvis till och med den 24 januari 2021, men förlängs nu till och med den 7 februari 2021.

– Fram till den 7 februari är det alltså extra viktigt att alla medarbetare följer reglerna och att inte undantag görs i onödan. Men kom ihåg att även efter det här datumet gäller fortfarande universitetets beslut om att medarbetare ska arbeta hemma fram till den 7 juni, fortsätter Per Ragnarsson.

UPPDATERING 4 FEBRUARI 2021: Datumet fram till vilket myndigheterna ska säkerställa att endast arbetstagare vars fysiska närvaro är nödvändig för att kunna bedriva verksamheten befinner sig i deras lokaler har nu förlängts till den 31 maj 2021 (tidigare beslut: 7 februari). Ytterligare förlängning kan bli aktuell.

Nationell redovisning av andel anställda som arbetar hemma

I ett annat uppdrag kräver nu regeringen dessutom att statliga myndigheter redovisar andelen anställda som arbetar hemma månadsvis under perioden januari–juni. Vid Umeå universitetet har därför samtliga prefekter, enhetschefer och motsvarande fått i uppdrag att rapportera in sifforna för sin del av organisationen. I slutet av varje månad skickar krisledningsgruppen en samlad redovisning till Arbetsgivarverket, som ansvarar för att sammanställa myndigheternas i uppgifter i en rapport.

Frågor och mer information

Håll dig uppdaterad om de förändringar som pandemin för med sig på umu.se/covid-19. Om du har frågor om universitetets krisledningsarbete, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.

Redaktör: Anna Lawrence