Använda data från Scapis

18 januari 2021

Från den 17 mars kan forskare i hela landet ansöka om att genomföra studier baserade på data från Scapis. Det är en enorm kunskapsbank för forskare som vill undersöka hjärt-, kärl- och lungsjukdomar ur olika aspekter.

Scapis är en nationell studie, finansierad av Hjärtlungfonden. Flera universitet och universitetssjukhus i Sverige har bidragit med att samla in enorma mängder data om 30 000 slumpvis utvalda deltagare i åldern 50-64 år. Studiedeltagarna har genomgått grundliga hälsoundersökningar, bland annat skiktröntgen, ultraljudsundersökningar och lungfunktionstester.

scapis.org finns information för forskare om vilken data som finns tillgänglig, och hur man ansöker.

Nyhet om Scapis

Huvudansvarig för studien är Göran Bergström, professor vid Göteborgs universitet och överläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Redaktör: Lena Åminne