Studentrekrytering i samverkan mellan lärosäte och kommuner

8 oktober 2021

Välkommen till ett digitalt lunchseminarium inom ramen för ASKL, Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna. Du får gärna vidarebefordra inbjudan till alla du tror kan vara intresserade av seminariet. Seminariet passar dig som arbetar med kommunikation, skolsamverkan, studentrekrytering eller på annat sätt är engagerad i lärarutbildningsfrågor.

Onsdagen 27 oktober klockan 12:00-12:30

Uppsala universitet samverkar med kommunerna i sin region på flera områden som har med lärarutbildning och forskning att göra. Nu har samverkan kommit att omfatta också marknadsföring av lärarprogrammen.

I grunden ligger tanken om ett delat ansvar för lärarprogrammen och ett gemensamt intresse av att fylla dem med motiverade studenter, som så småningom kan bege sig ut i yrkeslivet där skolor och förskolor är i stort behov av deras kompetens.

På ett kort lunchseminarium berättar vi om processen med den marknadsföringsplan som tagits fram i samverkan, och vilka aktiviteter den mynnar ut i.

Vi är bara i början av detta arbete, men ser likafullt ett värde av att få dela våra idéer och också lyssna in andra lärosäten som har erfarenheter av denna typ av samverkan med huvudmän.

Presentatörer är Lars Olsson och Andrea Dahlkild från Forum för samverkan/Uppsala universitet och Maria Flinck-Thunberg, verksamhetschef för stöd och utveckling vid utbildningsförvaltningen på Enköpings kommun.

Anmäl dig här

Länk till seminariet

Om ASKL och seminarieserien

ASKL står för Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna. Det är ett samarbete mellan kommunikatörer som är verksamma inom de lärosäten i Sverige som ger lärarutbildningar.

Kommunikatörerna inom ASKL har sett stora vinster med att dela information och inspiration lärosäten och skolmyndigheter emellan. Särskilt när det kommer till vår gemensamma utmaning att utbilda framtidens lärare i svensk skola.

Därför har arbetsgruppen nu tagit etttt initiativ till att genomföra ett lunchseminarium varje månad som lärosäten och myndigheter turas om att arrangera.

Kontakt för ASKL vid Umeå universitet är Marie Oskarsson vid Lärarhögskolans kansli.