Ytterligare medel beviljade inom satsningen att stärka forskning och utbildning

12 oktober 2021

Rektor har fattat beslut om hur resterande del av universitetsstyrelsens satsning för att stärka forskning och utbildning ska fördelas. För universitetsförvaltningens del innebär det 38,7 miljoner kronor som fördelas på olika åtgärder 2021-2025.

Den övergripande insatsen för att stärka forskning och utbildning innebär en förstärkning med 315 miljoner kronor 2021-2025, inom åtta övergripande områden för Umeå universitet. För universitetsförvaltningens räkning innebar fördelningen inom delbeslut 1, främst en satsning på digitalisering.

Det andra, och sista, delbeslutet innebär att universitetsförvaltningen tilldelas 38,7 miljoner kronor. Nu har universitetsdirektör Hans Wiklund beslutat hur fördelningen inom förvaltningen blir.

Hans Wiklund, universitetsdirektör

Foto: Mattias Pettersson

− Det är en stor och bred satsning som universitetsstyrelsen beslutat om och som rektor nu fördelat. Nu är det viktigt att vi inom Universitetsförvaltningen omsätter de nya resurserna i bra stöd och service för våra forsknings- och utbildningsverksamheter. Det blir utan tvekan en utmaning, men i första hand vill jag se det som en möjlighet att bidra till att göra ett bra universitet ännu lite bättre, säger universitetsdirektör Hans Wiklund.

Insatserna kommer följas upp tertialvis i samband med Universitetsförvaltningens ordinarie uppföljning av ekonomi och verksamhet. Nästa steg är att enhetscheferna ska återkomma till universitetsdirektör med en plan för att genomföra insatserna.

Summa 2021-2025 (Tkr) Enhet
Tillgänglighet (för studenter på samtliga nivåer)  7 000 Universitetsförvaltningen gemensamt
Utökat stöd till institutioner/enheter gällande dataskyddsförordningen samt juriststöd  4 000 Universitetsledningens kansli
Utveckla beslutsstödssystem  3 000 Planeringsenheten