Lunchseminarum: Skolverket presenterar Lärarprognosen 2021

22 december 2021

Välkommen till ett digitalt lunchseminarium inom ramen för ASKL, Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna. Du får gärna vidarebefordra inbjudan till alla du tror kan vara intresserade av seminariet. Seminariet passar dig som arbetar med kommunikation, skolsamverkan, studentrekrytering eller på annat sätt är engagerad i lärarutbildningsfrågor.

TEMA: Lärarprognosen 2021
Det kommer vara fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare fram till 2035. Det visar Skolverkets lärarprognos 2021 som utgår från 2020 års lärarsituation och sträcker sig fram till år 2035. Cirka 12 000 nyutexaminerade lärare och förskollärare väntas att saknas år 2035.

DATUM: Fredag 28 januari
TID: 12:00-12:45

Presentation pågår ca 30 min och sen finns det utrymme för er att ställa frågor.

Presentatör är Filip Nilsson, Undervisningsråd och avdelningssamordnare, Skolverket.

Länk till anmälningsformulär

Länk till seminariet:

På Skolverkets hemsida kan du läsa mer om Lärarprognosen:
Lärarprognosen 2021

Om ASKL och seminarieserien
ASKL står för Arbetsgruppen för samordnad kommunikation kring lärarutbildningarna. Det är ett samarbete mellan kommunikatörer som är verksamma inom de lärosäten i Sverige som ger lärarutbildningar. Kommunikatörerna inom ASKL har sett stora vinster med att dela information och inspiration lärosäten och skolmyndigheter emellan. Särskilt när det kommer till vår gemensamma utmaning att utbilda framtidens lärare i svensk skola. Därför har arbetsgruppen nu tagit ett initiativ till att genomföra ett lunchseminarium varje månad som lärosäten och myndigheter turas om att arrangera.

Varmt välkomna hälsar
Skolverket och styrgruppen för ASKL