KLARA samlade in tonvis kemiskt avfall

21 december 2021

Under en dryg månad pågick en kampanj på Universitetet i samarbete med Norrlands universitetssjukhus för att gratis kunna lämna in kemiskt avfall. Resultatet på dryga tre ton insamlat material, en fyrdubbling från tidigare år, är ett stort steg i rätt riktning mot ett fortsatt miljöarbete.

Kvittblivningskampanjen för inlämning av kemikalier har nu summerats med goda resultat.

Foto: Malin Grönborg

Under senhösten har Umeå universitet påbörjat implementeringen av sitt nya kemikalieregistreringssystem KLARA. I och med övergången till det nya systemet har en kvittblivningskampanj genomförts. Kampanjen som nyligen har avslutats pågick mellan den 12 november och den 19 december och har inneburit att universitetets verksamheter på huvudcampus och Norrlands universitetssjukhus kostnadsfritt har kunnat lämna in farliga kemikalier till Säkerhetshuset.

- Vi initierade kampanjen både för att förenkla överflyttningen till KLARA men också för att det är olämpligt både ur miljö-, arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt att ha gamla kemikalier som ingen använder stående i våra förråd. Och det har gått bra, resultatet överträffade våra förväntningar, säger Lisa Redin, miljö- och säkerhetssamordnare på Lokalförsörjningsenheten.

Sammanlagt lämnades 2,8 ton kemikalier in i Kemiförrådet och vi ser en liknande trend i kemikalieavfallsrummet på Norrlands universitetssjukhus. Det är ungefär fyra gånger mer än motsvarande period de närmast föregående åren. Ett resultat Karin Modig, miljösamordnare på Region Västerbotten sammanfattar med stor glädje.

- Resultatet är helt klart ett stort steg i rätt riktning. Det är också roligt att vi har kunnat samverka med universitetet i detta, ett samarbete som bara kan bli bättre och som vi vill utveckla.

Kvittblivning och även substitution av farliga kemikalier är en av många frågor som både Umeå universitet och Region Västerbotten anser är viktig och frågor som ryms inom ramen för respektive organisations systematiska miljöarbete. Båda parter hoppas på att resultatet av kampanjen kommer smitta av sig på kommande års hantering av kemikalieavfall men också på miljö- och hållbarhetsarbetet i stort.