Ny arbetsgrupp ser över arbetet med kursutvärderingar

15 april 2021

Hur ska kursvärderingar genomföras för att få hög svarsfrekvens? Hur säkerställer man att det som kommer fram åtgärdas tills nästa studentgrupp läser kursen? Det är några av de frågor en ny arbetsgrupp vid fakulteten ska se över. Utbildningskommittén beslutade vid sitt möte 12 april om direktiv för arbetsgruppen.

För studenter saknas i dag ett enhetligt system för hur kursutvärderingar ska hållas tillgängliga eller hur de ska återkopplas. Det är problem som bland annat lyfts fram i Studentkårsskrivelsen. Därför vill teknisk-naturvetenskapliga fakulteten se över processen med kursutvärderingar och detta ingår även i aktivitetsplanen för fakultetens verksamhetsplan för 2020-2022.

Utbildningskommittén har beslutat om direktiv för en arbetsgrupp, som prodekan och utbildningsledare får i uppdrag att utse. I gruppen ska bland annat studentrepresentanter ingå. Arbetsgruppen ska ta fram en handläggningsordning för kursutvärderingar som säkrar ett systematiskt kvalitetsarbete och leder till en tydlig process för arbetet med kursutvärderingar.

I sitt arbete med uppdraget ska arbetsgruppen bland annat fundera över hur man når hög svarsfrekvens i kursutvärderingar, hur återkoppling ska ske, var kursutvärderingar ska hållas tillgängliga för studenter och lärare och om nuvarande kursrapportsystem bör avvecklas och ersättas av ett nytt.