Studenter tar över på Instagram inför Biologiska mångfaldens dag

17 maj 2021

Den 22 maj infaller Biologiska mångfaldens dag. Inför den och på själva dagen kommer fem förstaårsstudenter på kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap att ha hand om fakultetens Instagramkonto. Med intervjuer, nedslag på campus och praktiska exempel kommer de att belysa hur biologisk mångfald bidrar till vackrare miljö och rikare naturliv.

Studenterna Hanna Andersson, Noomi Berg, Lena Brolin, Melinda Dos Santos Andersson och Sara E H Österlund tar över fakultetens Instagramkonto inför Biologiska mångfaldens dag.

Foto:

– Vi utgår från campus och vill förändra studenternas syn på vad som är en "fin" campusmiljö, säger Sara Österlund, en av studenterna. Det är till exempel mer biologisk mångfald i en parkmiljö med ängar än på en grön välklippt gräsmatta.

År 2002 utsåg FN den 22 maj till Biologiska mångfaldens dag i syfte att uppmärksamma och skapa en medvetenhet om vilken betydelse en rik variation av arter har för livet på jorden, både för djur och människor. En miljö med en rikedom av arter kan dels få oss människor att må bra, men kan även ge oss livsviktiga funktioner som till exempel insekters pollinering av växter.

I Sverige har Biologiska mångfaldens dag uppmärksammats sedan 2017 genom ideella initiativ. På bara några år har den etablerat sig som en av landets största naturhögtider. För att sätta fokus på biologisk mångfald kommer fem studenter på kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap att i anknytning till dagen ha hand fakultetens Instagram.

De kommer att bjuda på intervjuer, fakta om biologisk mångfald och praktiska exempel på campus och visa vad enskilda kan göra för att gynna mångfalden i naturen.

– Vi har ett gemensamt intresse för natur och är nyfikna på vad som sker i den. Den biologiska mångfalden är viktig för oss då den bidrar till en vackrare miljö och rikare naturliv som vi alla kan glädjas och dra nytta av, säger Noomi Berg, en av studenterna.

Följ gärna studenterna 20-22 maj på vårt Instagramkonto: @tekniknatur_umeauniversitet.

Läs mer om kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap