Fortsatt diskussion om lärarutbildningarnas framtida organisation

22 juni 2021

SWOT-analysen under våren gav inga entydiga svar. Utredningsgruppen är dock eniga om att det finns två organisationsformer att gå vidare med: att lärarutbildningarna integreras i linjeorganisationen eller att de bedrivs ungefär som idag. Och det är tydligt att kansliet behöver vara kvar.

Under vårterminen 2021 har en utredningsgrupp under ledning av vicerektor Heidi Hansson arbetat med frågan om lärarutbildningarnas organisation. Gruppen har bland annat genomfört en omvärldsanalys för att se hur andra lärosäten organiserar sina lärarutbildningar. Omvärldsanalysen visar att ingen organisationsform är perfekt eller svarar mot alla utmaningar som lärarutbildningar har.

Under vårens möten har arbetsgruppen även tittat på tre olika modeller att bedriva lärarutbildningar: i nuvarande organisation, i linjeorganisation eller som egen fakultet. Med hjälp av en SWOT-analys har samtliga scenarion genomlysts och arbetsgruppen kan konstatera att det finns för- och nackdelar med alla alternativ.

Heidi Hansson, vicerektor

Foto: Mattias Pettersson

- SWOT-analysen gav inga entydiga svar, men arbetsgruppen är enig om att inte gå vidare med att föreslå en lärarutbildningsfakultet, eller att slå ihop institutioner, säger Heidi Hansson, vicerektor och ordförande i arbetsgruppen. Vi går i stället vidare med att diskutera om och i så fall hur lärarutbildningarna skulle kunna integreras i linjeorganisationen och vilka förändringar som skulle behövas ifall vi väljer att fortsätta inom den organisation som finns idag.

Oavsett organisation ser utredningsgruppen att det finns ett behov av en administrativ organisation (kansli) som hanterar verksamhetsförlagd utbildning (VFU), och övrig samverkan som rör forsknings- och utbildningsfrågor. Även frågan om samordning av den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) skulle kunna hanteras av ett kansli. Övriga funktioner som ett kansli skulle kunna axla beror på hur lärarutbildningen i övrigt organiseras.

I det reviderade uppdraget ingår också att se över hur forskning och samverkan påverkas av en tänkt framtida organisation. Arbetsgruppens tid för uppdraget har förlängts till den 31 december 2021.

Arbetsgruppen har hittills bestått av representanter för Humanistisk fakultet, Samhällsvetenskaplig fakultet, Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Lärarhögskolan, studentrepresentant samt Planeringsenheten.

Organisation och styrning av lärarutbildningar (F.S 1.2.2-2180-19)

Redaktör: Anja Axelsson