Mer pengar till diabetesforskning

7 juni 2021

Utdelningen ur Nils Erik Holmstens Forskningsstiftelse, som är ett viktigt tillskott till  diabetesforskning, har ökat under  2021.

Nils Erik Holmstens Forskningsstiftelse är en stiftelse som bildades 2017 och som delas mellan Umeå universitet och Uppsala universitet. Vid Umeå universitet ingår denna stiftelse inom ramen för Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning och avser forskningsändamålet Diabetes.

Vi har kunnat dela ut mellan 200 000-250 000 kronor årligen ur denna stiftelse men utdelningen 2021 har ökat till 379 000 kronor. Det är därför ett viktigt tillskott till den diabetesforskning som Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning finansierar.

För närvarande pågår årets utlysning av dessa medel och Medicinska fakulteten kommer i september att kunna meddela vilka forskare och forskningsprojekt som tilldelas medel 2021 från Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning och även ur Nils Erik Holmstens Forskningsstiftelse.

Redaktör: Lena Åminne