Olle Sundström ny forskningssamordnare

6 juli 2021

I samband med att den nuvarande forskningssamordnaren Elena Lindholm efter sommaren återgår till sin lektorstjänst vid Institutionen för språkstudier, ersätts hon av Olle Sundström, lektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier.

Olle Sundström

Foto:

Olle Sundström säger att han kommer att arbeta halvtid på Kansliet för humaniora som forskningssamordnare. Och att han vid sidan om detta fortsätter han, nu på 50 %, sitt arbete som lärare, forskare och redaktör för tidskriften Journal of Northern Studies.

– På kansliet kommer jag i första hand att vara måndagar och tisdagar varje vecka, men jag kommer också, i egenskap av forskningssamordnare, att närvara vid möten under andra veckodagar, säger Olle Sundström.

– Jag tar över jobbet som forskningssamordnare efter Elena Lindholm som nu återgår till sin lektorstjänst. Hon kommer dock att vara kvar på kansliet på en viss procent för att utveckla ett nytt kvalitetssäkringssystem för forskning.

Han beskriver vidare hur uppdraget som forskningssamordnare är rent administrativt och går ut på att handlägga alla ärenden som rör forskning och forskarutbildning centralt på humanistiska fakulteten.

Att han kommer att bereda och föredra ärenden kring detta för exempelvis fakultetsnämnden och Fostra (fakultetens forskningsstrategiska kommitté), ingå i referensgruppen för Humanistiska forskarskolan (FADC) och leda arbetet i Forskarutbildningsnätverket vid Humfak (FunHum).

– Som forskningssamordnare representerar jag också fakulteten i vissa universitetsgemensamma grupper som arbetar med forskning och forskarutbildning. Därtill kommer jag att handlägga ansökningsprocesserna till Pro Futura, WAF, ReaL och fakultetens forskningsmedel (Pubbas, sådd- och docentmedel), liksom fakultetens nomineringar av ansökningar till MAW och MMW.

– Som jag har förstått det åligger det forskningssamordnaren att ha koll på regelverk och se till att forskning och forskarutbildning vid fakulteten kvalitetssäkras. Det sistnämnda innebär bl.a. att jag kommer att handha olika typer av utvärderingar av verksamheten. Nästa sommar, när jag har arbetat med dessa frågor i ett år, kommer jag alldeles säkert att kunna berätta mer i detalj vad fakultetens forskningssamordnare faktiskt gör.

Vad ser du som viktigt för de kommande 4-5 åren – och kanske ännu längre fram – för att utvecklingen ska gå i rätt riktning för den humanistiska fakulteten vid Umeå universitet?

– Vad jag ser som viktigt för framtiden, för att utvecklingen ska gå i rätt riktning för den humanistiska fakulteten vid Umu är en svår fråga. Humanistisk forskning är inte särskilt välbeställd. Och ändå kretsar så mycket av samhällsdebatten och allmänhetens intresse kring just humanistiska frågor.

– Det förhållandet är lite av en gåta för mig. Jag skulle önska att basanslagen för humanistisk forskning ökade för att skapa goda och långsiktiga förutsättningar för forskare, och för att säkra att forskningen inte förvandlas till den "gigekonomi" den är på väg att bli.

– Som forskningssamordnare kommer jag inte att kunna påverka detta, men jag hoppas i alla fall att mitt arbete i någon mån kommer att underlätta för forskare, handledare och doktorander på fakulteten. Det är viktigt att administrationen och byråkratin fungerar smidigt så att de som jobbar i kärnverksamheten får arbetsro att fokusera på sin uppgift – att producera intressant och viktig forskning av god kvalitet.

Redaktör: Per Melander