Teresa Frisan får studenternas pris

1 juli 2021

Professor Teresa Frisan vid Institutionen för molekylärbiologi tilldelas Umeå naturvetar- och teknologkårs, NTK, pedagogiska pris 2021. Det är studenternas pris till en lärare som utmärker sig bland andra, och som på ett förtjänstfullt sätt har verkat för att få studenterna intresserade och engagerade i sina studier.

Teresa Frisan, mottagare av studentkåren NTK:s pedagogiska pris 2021.

Foto:

Varje år utser NTK en pristagare till Umeå naturvetar- och teknologkårs pris för pedagogiska insatser. Varje medlem i kåren som läser vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har rätt att nominera en lärare till det pedagogiska priset. Juryn består at NTK:s utbildningsbevakningsenhet och dess ordförande. Pristagaren har i år valts ut bland fem kandidater och juryns motivering lyder:

"Teresa Frisan är en mycket inspirerande och engagerad pedagog, som ständigt arbetar för att förbättra alla delar av sina kurser, från lektioner till kurslabbar till andra examinerande moment, men också för att förbättra och förnya den utrustning som finns tillgänglig för studenterna. Hon jobbar dessutom mycket aktivt med att inspirera sina lärarkollegor till att arbeta på samma sätt och leder ett lärarmöte med syfte att inspirera andra lärare på institutionen. Teresa brinner verkligen för sitt ämne och sina studenter, vilket avspeglas i studenternas engagemang och genomströmningen på hennes kurser. Vi ser Teresa som en utmärkt kandidat för årets pedagogiska pris."

Prisutdelningen kommer att ske vid NTK:s nästkommande årshögtid.