Tydliga mål för arbetet med jämställdhetsintegrering i ny handlingsplan

22 juni 2021

Jämställdhetsintegreringen är en viktig fråga för Umeå universitet. Det avspeglas bland annat i universitetets vision där det står att ett jämställdhetsperspektiv ska genomsyra hela verksamheten. Nu finns en uppdaterad handlingsplan för jämställdhetsintegrering som gäller för 2021-2025.

Rektor beslutade den 22 juni att fastställa den uppdaterade handlingsplanen för jämställdhetsintegring. Handlingsplanen är ett led i regeringens uppdrag till alla myndigheter att nå de jämställdhetspolitiska målen.

De jämställdhetspolitiska målen säger att det ska vara en jämn fördelning av makt och inflytande, ekonomisk jämställdhet, jämställd hälsa, jämställd utbildning, jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet och att mäns våld mot kvinnor ska upphöra.

Inför arbetet med handlingsplanen har universitetets fakulteter, lärarhögskolan, universitetsförvaltningen och universitetsbiblioteket gjort en probleminventering. Under arbetet har även studentkårerna och arbetstagarorganisationerna varit med. De problem som identifierats har kategoriserats under de jämställdhetspolitiska målen.

- Vi hoppas att planen ska bli ett viktigt hjälpmedel i vårt arbete att motverka ojämställdhet vid Umeå universitet. Vi vill också tacka alla medarbetare som har bidragit till att identifiera viktiga insatsområden, säger Heidi Hansson, vicerektor och ordförande i strategiska rådet för lika villkor.

En viktig utgångspunkt i handlingsplanen är att de åtgärder som tas fram för att motverka ojämställdhet ska fokusera på de faktorer som producerar maktojämlikheten, inte den grupp som påverkas negativt.

Nästa steg är att verksamheterna tar fram mål och aktiviteter kopplade till handlingsplanen, och dessa ska integreras i verksamhetsplanerna.

Handlingsplan för jämställdhetsintegrering 2021-2025

Har du frågor?

Kontakta samordnarna för Lika villkor via likavillkor@umu.se

Redaktör: Anja Axelsson